Ny projektleder: Jeg brænder for at arbejde med turisme

Ny projektleder: Jeg brænder for at arbejde med turisme
Simon Lambrecht startede den 1. september som projektleder i Destination Bornholm. Foto: Holger Larsen
DAGENS NAVN | Onsdag 13. december 2023 • 05:30
Holger Larsen
Journalist
DAGENS NAVN | Onsdag 13. december 2023 • 05:30

Simon Lambrecht står i spidsen for et projekt, som skal være med til at sprede sommerens turister rundt på Bornholm.

Hvor har du tidligere arbejdet?

– Jeg var ansat i rederiet Færgen frem til, kontrakten på færgesejladsen til og fra Bornholm udløb i 2018. I Færgen arbejdede jeg med salg og marketing samt en masse databaseret arbejde, som har ledt mig videre i min karriere.

– Det var via jobbet i Færgen, at jeg kom videre til Carus, som var leverandør af rederiets bookingsystem. Carus er en it-virksomhed, som er beliggende på Ålandsøerne. Jeg arbejdede med analyse og var projektleder.

Hvorfor søgte du jobbet som projektleder i Destination Bornholm?

– Jeg havde en drøm om at komme tilbage til det bornholmske erhvervsliv og arbejde med Bornholm igen. Jeg har tidligere beskæftiget mig med transport til og fra Bornholm, og jeg brænder for at arbejde med turisme. Jeg er meget glad for at være i den her stilling, som har meget berøring med erhvervslivet på Bornholm, og hvor man kan se, at vores arbejde her på destinationen gør en forskel for øen.

Hvad er dine opgaver?

– Jeg er analyseansvarlig og projektleder, som er den røde tråd igennem mine ansættelser. En af mine opgaver er at være med til at etablere en national turismedataplatform, som udbydes af Visit Denmark, og som alle destinationsselskaber i Danmark får glæde af. Den skal give en databaseret faktuel tilgang til, hvad der foregår rundt omkring os og skal også anvendes af turisterhvervet. 

Du er projektleder for udviklingsplanen "Bornholms turisme – hele året på hele øen", som netop er gået i gang i Hasle. Hvad indebærer den opgave?

– Jeg skal holde styr på projektets forløb og eksekvering, og så er der en koordinering med dem, vi arbejder sammen med. Det er både interne interessenter, Business Center Bornholm, regionskommunen og ude i lokalområderne.

– Projektet løber til udgangen af juli 2026.

Hvad går projektet ud på?

– Projektet er en udløber af et tidligere projekt, "Udviklingsplan Bornholm frem mod 2030", med henblik på at udvikle turismen med fokus på at sprede den om sommeren og samle den om vinteren. Det er ud fra nogle oplevelser af, at man er nået et mætningspunkt i Allinge, Gudhjem og Svaneke – de steder, hvor der er rigtig mange turister.

– Der er et potentiale, som det nye projekt skal løfte, med nogle geografiske nedslagsområder, Nexø, Aakirkeby og Hasle, som kan og vil tage flere turister.

– Vi er begyndt med Hasle, fordi der var etableret et udviklingsråd, og man var indstillet på at komme hurtigt i gang med arbejdet. Der er nogle potentialer i de her byer for flere turister, hvis man arbejder med de styrkepositioner, Bornholm har med lokale fødevarer, kunsthåndværk, outdoor og den lokale historie for byerne. For Hasles vedkommende er der en unik industrihistorie med eksport af granit, klinker og kul, og der er en unik havnefront, som har potentiale for at rumme liv og aktivitet og understøtte, at der kommer flere turister.

– I Aakirkeby er et fantastisk epicenter for outdoor og for landboturisme, og Nexø har havne- og fiskerihistorien.

– Man kan på længere sigt forvente, at vi vil arbejde videre i et nyt projekt med samling af turisterne om vinteren, hvor andre byer kommer i spil.

– Det er spændende, at projektet sideløbende arbejder med virksomhedsudvikling, hvor vi indgår i partnerskab med Business Center Bornholm, som skal klæde virksomhederne på til at tage imod turisterne.

Hvordan synes du, at projektet er kommet fra start?

– Rigtig godt. Vi er blevet taget godt imod i Hasle – og vigtigst af alt, der har været bidragsydere, der kommer med forslag til konkrete tiltag. Der har været stor tilslutning til de to første workshops.

– Jeg tror, at vi kan etablere nogle gode netværksgrupper, som kommer frem til nogle konkrete tiltag til at bidrage til liv og aktiviteter i Hasle. Jeg tror generelt, at projektet vil medføre et løft af turismen i de tre byer, og at det vil give den ønskede spredning af turismen.

Hvornår skal projektet i gang i Nexø og Aakirkeby?

– Når som helst. Nexø er ret udviklet i forvejen, og der er i vi i gang med at finde ud af, hvordan vi kan understøtte det arbejde, som allerede er i gang. I Aakirkeby har vi haft de første forberedende møder, og vi sætter gang i nogle tiltag i starten af 2024.

Hvilke mål er der for projektet?

– Det er en spændende udfordring som projektleder, at vi har nogle mål og effekter, som vi skal opfylde, da projektet modtager decentrale erhvervsfremmemidler. Der er en konkret målsætning, for eksempel for nye produkter og tiltag, og det er en ambition med vækst i turismeomsætning og spredning af turister på Bornholm.

Hvad laver du i din fritid?

– Jeg forsøger at være fysisk aktiv, da jeg har mange timer bag et skrivebord. Jeg cykler mountainbike sammen med min far, og jeg løbetræner.

Simon Lambrecht

39 år.

Født og opvokset i Rønne, hvor han også bor i dag sammen med Julia Goertz (arbejder i Kriminalforsorgen).

De har tilsammen fem børn.

Uddannelse: Bachelor i engelsk og kommunikation fra Handelshøjskolen (CBS) i København.

Startede den 1. september som projektleder og analyseansvarlig i Destination Bornholm.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT