Greenpeace: Simulation viser faren ved skyggeflåden

Greenpeace: Simulation viser faren ved skyggeflåden
Bornholms kyster kan blive dækket af tyk, klistret råolie, advarer Greenpeace på vegne af en simulation af et forlis med en af de såkaldte skyggetankere. Foto Marine Gastineau
MILJØ | 12. NOV • 13:00
Henrik Nielsen
Journalist
MILJØ | 12. NOV • 13:00

Det er ikke et spørgsmål om, men nærmere hvornår ulykken sker, lyder det fra miljøorganisationen.

Den såkaldte skyggeflåde bestående af udtjente tankskibe kan forårsage en voldsom olieforurening ved Bornholm, viser en simulation, som miljøorganisationen Greenpeace Danmark har fået foretaget. Simulationen er foretaget på baggrund af tankeren Eventin, hvor besætningen i januar mistede kontrollen, mens det 274 meter lange tankskib var lastet med omkring 100.000 ton russisk råolie.

– Forestil dig Møns Klint eller de smukke bornholmske kyststrækninger dækket af tyk, klistret, giftig råolie. Det er den risiko, vi løber, når vi lader gamle udtjente og uforsikrede olietankere fra den russiske skyggeflåde sejle gennem Østersøen og ind gennem de smalle danske farvande. Det sidste vores allerede truede økosystemer har brug for, er et olieudslip, hvis konsekvenser vi vil kunne mærke i årtier, siger kampagneleder Lauren Bowey hos Greenpeace Danmark i en pressemeddelelse.

Ikke forberedt

Ifølge en simulation foretaget af researchinstituttet Helmholtz-Zentrum Hereon på vegne af Greenpeace Tyskland ville et oliespild på 50.000 ton olie fra Eventin have forurenet beskyttede hav- og kystområder i både Danmark, Sverige og Tyskland i løbet af en måned. Helmholtz-Zentrum Hereon har udregnet scenarierne ved hjælp af data om strøm og vind fra Tysklands maritime myndighed BSH – Bundesamt für Seeschifffahrt und Hydrographie.

I slutningen af oktober kom endnu et tankskib fra skyggeflåden tilsyneladende i problemer ud for den svenske kyst, fortæller Greenpeace. Fartøjet stoppede, drev og signalerede flere gange, at det havde problemer med at styre, inden det fortsatte sin tur mod Suezkanalen i stærkt reduceret fart.

– Det her er ikke et spørgsmål om, men nærmere hvornår ulykken sker. Disse udtjente gamle skibe fragter 100.000 ton råolie. Ifølge Rigsrevisionen er Danmark hverken forberedt på eller i stand til at rydde op efter en ulykke i den kaliber. Den danske regering må undersøge, hvordan den reelt kan sætte ind overfor skyggeflåden og denne uacceptable trussel mod det danske hav- og kystmiljø, siger Lauren Bowey fra Greenpeace.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT