Kinesisk selskab flyver ikke med Boeing-fly efter styrt

22. MAR 2022 • 07:52UDLAND

Eksperter kalder det usædvanligt, at selskab ikke flyver med fly identiske med det, der mandag styrtede ned.

China Eastern Airlines flyver i øjeblikket ikke med fly, der er identiske med det fly, som mandag styrtede ned med 132 personer om bord.

Det meddeler et kinesisk statsmedie ifølge nyhedsbureauet AP.

Det nedstyrtede fly var lavet af producenten Boeing. Flytypen var 737-800.

Unavngivne luftfartseksperter siger ifølge AP, at det er usædvanligt, at et selskab ikke flyver med en hel flåde af fly, medmindre der er bevis for et problem med modellen.

AP skriver, at China Eastern Airlines har mere end 100 fly af den specifikke model. Samlet har kinesiske flyselskaber næsten 1200, og det er mere end noget andet land.

Hvis identiske fly hos andre kinesiske flyselskaber bliver på jorden, vil det "kunne have en betydelig indvirkning på indenrigsrejser", siger en konsulent fra firmaet IBA, der rådgiver om luftfartsbranchen.

Siden 1998 har det været muligt at flyve med et 737-800-fly fra Boeing, som har solgt mere end 5100 af den specifikke flytype.

Flytypen har været involveret i 22 ulykker, der ødelagde flyene i en sådan grad, at de ikke kunne repareres. Samlet er 612 personer døde i ulykkerne. Det viser data fra databasen Aviation Safety Network.

Endnu er der ikke fundet nogen årsag til mandagens flystyrt, som kostede 132 personer livet, da flyet styrtede ned i Kina.

Kinas præsident, Xi Jinping, har bedt om en undersøgelse af styrtet, og af hvad der forårsagede det.

Det er kommet frem, at flyet i løbet af mindre end to minutter pludselig mistede højde, før det styrtede ned nær byen Wuzhou i den bjergrige Guangxi-region i det sydvestlige Kina og brød i brand.

Flyet var sat på automatpilot og fløj med en hastighed på 842 kilometer i timen i omkring 29.000 fods højde, da det begyndte at dykke hurtigt og stejlt til 7400 fod. Derefter steg det kortvarigt 1200 fod, før det igen mistede højde. Det viser data fra Flightradar24, der overvåger den globale flytrafik.

Kontakten til flyet gik tabt, 96 sekunder efter at det først begyndte at tabe højde.

/ritzau/

MESTE LÆST UDLAND (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT