Gymnasielærere: 7-trinsskalaen skaber negativ præstationskultur

27. JUL 2024 • 09:11INDLAND/KRIMINAL

Gymnasielærere, gymnasieelever og universiteter vil fjerne 7-trinsskala, som skaber "overdrevent karakterræs".

7-trinsskalaen fokuserer for meget på fejl og mangler, når der gives karakterer og bør derfor afskaffes.

Det udtaler Gymnasieskolernes Lærerforening, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) og Danske Universiteters Uddannelsespolitiske Udvalg i et interview med DR.

Der er for langt mellem de midterste karakterer 4, 7 og 10, og karakteren minus 03 er unødvendigt barsk, mener de.

Det skaber et tunnelsyn hen mod karakterer og gør, at de studerende mister modet til at udfordre sig selv fagligt, siger Thomas Kepler, der er formand for de danske gymnasielærere.

- Det er en udvikling, vi har set gå i den forkerte retning, siden 7-trinsskalaen blev indført.

- Der er kommet et overdrevent karakterræs, negativ præstationskultur og et så kraftigt fokus på selve karakteren, at det hæmmer elevernes evne til at engagere sig i fagene og have modet til at stille spørgsmål eller fejle, siger han.

Gymnasieeleverne tilslutter sig, siger Joachim Stærk Federspiel, der er formand for DGS.

Ifølge Hanne Leth Andersen, der er forperson for Danske Universiteters Uddannelsespolitiske Udvalg, bør der i karakterskalaen lægges mere vægt på "styrker, læring, nysgerrighed og fordybelse, end det er tilfældet i dag", siger hun til DR.

Det samme kom en ekspertgruppe frem til i 2020. Den blev nedsat af den daværende socialdemokratiske regering.

Den pegede også på, at der var for store spring mellem karaktererne i midten, samt at den laveste karakter, minus 03, sender et unødigt negativt signal, fordi den indikerer, at man er ringere end nul.

Gruppen kom med fire konkrete bud på et nyt karaktersystem.

Blandt forslagene var at genindføre 13-skalaen, som blev brugt i Danmark fra 1963 til 2008.

Et andet forslag var et vrid af skalaen, så karakteren 7 blev udskiftet med 6 og 8 samt en afskaffelse af minus 03.

Fælles for alle de foreslåede modeller er, at man vil undgå store spring på midten, og at der ikke er nogen negative karakterer.

Men gruppen har ikke fået nogen ministerielle tilbagemeldinger på forslagene, oplyser Lars Ulriksen, som var medlem af ekspertgruppen, og er professor i uddannelsespædagogik ved Københavns Universitet, til DR.

DR har forsøgt at få en kommentar fra forsknings- og uddannelsesminister Christina Egelund (M), men hun har ikke ønsket at svare på kritikken.

/ritzau/

MESTE LÆST INDLAND-KRIMINAL (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT