Digital løsning har høstet en halv milliard i tilbagebetalt gæld
Siden lanceringen af "Mit gældsoverblik" sidste år har borgere betalt gæld for over 550 millioner kroner.
Noget tyder på, at lanceringen af en digital selvbetjeningsløsning til at betale gæld til det offentlige tilbage har virket.Siden maj 2024, hvor "Mit gældsoverblik" så dagens lys, har 100.000 borgere samlet set tilbagebetalt gæld for mere end 550 millioner kroner.
Det skriver Skatteministeriet i en pressemeddelelse.
På "Mit gældsoverblik" kan man danne sig et overblik over sin gæld og betale den tilbage. Det kan blandt andet være gæld til kommunen, bøder eller restskat.
På selvbetjeningsløsningen kan man betale med MobilePay og betalingskort. Flest tyr til swipet på mobiltelefonen, da MobilePay udgør 69 procent af alle indbetalinger.
Skatteminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) glæder sig over, at 23.000 borgere er blevet gældfri siden indførelsen af den digitale løsning.
- Hvis man har gæld til det offentlige, skal man selvfølgelig betale. Her har vi en forpligtelse til at gøre det nemt for dem, der gerne vil betale, siger ministeren.
Siden lanceringen i maj 2024 har "Mit gældsoverblik" haft en million besøgende. Det har ført til den specifikke sum på 551 millioner kroner i tilbagebetaling.
Den højeste enkeltstående tilbagebetaling fra en borger har indtil videre været 541.700 kroner.
Inden den digitale løsning har borgere været nødt til at kontakte Gældsstyrelsen for at få oplyst deres gæld til det offentlige.
I det kommende år vil selvbetjeningsløsningen blive udvidet, så også virksomheder kan betale og generelt få et overblik over deres gæld.
Det er Gældsstyrelsens forventning, at alle virksomheder har mulighed for at se og betale deres gæld i løbet af de første seks måneder af 2026.
Når borgere eller virksomheder skylder penge til det offentlige, er det Gældsstyrelsens opgave at inddrive gælden. Styrelsen åbnede i 2018, hvor den daværende regering lukkede Skat og erstattede det med syv styrelser.
/ritzau/
