Net- og mobilbank fungerer igen efter tekniske problemer
Flere tjenester kører igen, melder leverandør, efter en række banker har været ramt af tekniske udfordringer.
Mandag aften har flere danske banker oplevet tekniske problemer, men flere ting kører nu igen.Serviceleverandøren JN Data, der blandt andet har BEC, Nykredit, Jyske Bank og Bankdata som kunder, skriver kort før midnat, at net- og mobilbank igen fungerer normalt.
- Flere kundevendte services som net- og mobilbank er nu tilbage i normal drift.
- Der arbejdes fortsat på at få endnu flere af de berørte services op at køre igen. Vi fortsætter fejlretningen og opdaterer løbende driftsstatus, når der er nyt, lyder det på JN Datas hjemmeside klokken 23.50.
Tidligere på aftenen lød det fra JN Data, at fejlen var lokaliseret, og at man arbejdede på at få alle tekniske løsninger op at køre igen. Ifølge JN Data har der været problemer siden omkring klokken 18.
- For JN Datas kunder betyder det, at services som kort, netbank, mobilbank og straksoverførsler er ramt af fejlen, lød meldingen tidligere.
Datacentralen Bankdata, der leverer it-løsninger til en række danske banker, oplyste mandag aften, at flere banker oplevede tekniske udfordringer.
Ifølge hjemmesiden Downdetector oplevede brugere problemer med en række banker, herunder Jyske Bank, Arbejdernes Landsbank og Nykredit.
Bankdata leverer it-løsninger til syv banker. Det er AL Sydbank, Jyske Bank, Ringkøbing Landbobank, SJF Bank, Skjern Bank, Djursland Bank og Kreditbanken.
Virksomheden BEC, der er it-leverandør til finanssektoren herunder Nykredit og Arbejdernes Landsbank, meldte tidligere mandag aften også om problemer. Det skriver Ekstra Bladet.
Erhvervsministeriet har oplyst i en skriftlig kommentar, at myndighederne er opmærksomme på, at flere banker oplever nedbrud.
- Myndighederne følger sagen tæt og er i dialog med relevante parter, lød det.
/ritzau/
