Anmeldere finder TV 2-program om grev Nikolai for poleret

22. JUN 2026 • 20:23INDLAND/KRIMINAL

TV 2's programserie om grev Nikolai får sløj til middel modtagelse af anmeldere.

Grev Nikolai vil gerne - med egne ord - "vise en mere personlig side" og "en side, som offentligheden ikke kender så godt" og er i det forgangne år blevet fulgt af et kamera fra TV 2.

Men ifølge både Berlingske, Ekstra Bladet og Kristeligt Dagblads vurdering er hans historie formentlig mere nuanceret, end den fremstår i programserien, der slet og ret hedder "Nikolai".

Kristeligt Dagblads anmelder Kristian Østergaard giver første afsnit fire ud af seks stjerner.

- I de følgende tre udsendelser kan man håbe på, at grev Nikolai får lov at udfolde sig lidt mere sammen med sin familie og tilbringe mindre tid på modelbureauer, skriver han.

Af TV 2's egen omtale af programmet lyder det, at "Nikolai" skildrer, hvordan man finder sin egen vej i livet, når man er født ind i en familie, hvor ens navn og titel kommer med store forventninger.

Grev Nikolai, der er den sjette i den danske tronfølge som søn af prins Joachim og hans første hustru, grevinde Alexandra, blev født prins til Danmark.

Men 1. januar 2023 fik han frataget sin titel.

Også hans tre søskende, grev Felix, grev Henrik og komtesse Athena, fik frataget deres prinse- og prinsessetitler.

Fratagelsen af titlerne skulle give dem friere rammer til at skabe en tilværelse uden at være begrænset af de særlige hensyn og forpligtelser, et formelt tilhørsforhold til kongehuset indebærer, lød det fra den daværende regent - og børnenes farmor - dronning Margrethe.

I programserien fortæller grev Nikolai, at "der er blevet truffet en beslutning på mine vegne, og det er selvfølgelig aldrig rart", men at han forsøger at få det bedste ud af det.

Det bemærker Berlingskes anmelder Jakob Steen Olsen også.

- Naturligvis tegner serien et portræt på grevens egne præmisser. Og dermed fremragende reklame for det brand, grev Nikolai uden omsvøb betragter sig selv som, skriver han og kvitterer med fire ud af seks stjerner.

Kongehuset meddelte i 2016, at man forventede, at kun kronprinsparrets - det nuværende kongepars - ældste barn på et tidspunkt ville modtage årpenge, da han skal arve tronen.

De syv andre børnebørn skal forsørge sig selv.

I "Nikolai" ser man blandt andet grev Nikolai på job som konsulent i brancheorganisationen Dansk Industri, hos marketingbureauet Social Works, hvor han er influencer, og på modelbureauet Scoop Models, hvor han er i stald.

Ifølge Ekstra Bladets anmelder Mikkel Lind Sorgenfrey formår programseriens fire afsnit "i hvert fald ikke at blive mere end endnu et kedeligt portræt af en afstemt influencer, som vil booste sin platform uden at give for meget af sig selv".

Han mener, at det er "spild af tid" og giver "Nikolai" to ud af seks stjerner.

- Der tegnes helt klart et sødt og empatisk billede af en ung mand, der vil frem i verden - hvilket formentlig er rigtigt - men det er samtidig alt for pænt, og det virker til tider indøvet og en smule opstyltet, lyder vurderingen fra Ekstra Bladet.

/ritzau/

MESTE LÆST INDLAND-KRIMINAL (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT