Tesla får bøde for mangelfuld markedsføring af biler og billån

16. JUN 2025 • 10:18ERHVERV/POLITIK

Tesla betaler både på 190.000 kroner for at have overtrådt reglerne for markedsføring tilbage i 2019.

Elbilfabrikanten Teslas danske afdeling har accepteret at betale en bøde på 190.000 kroner for vildledende markedsføring.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden, der har fulgt sagen til dørs.

Det drejer sig om, at Tesla tilbage i 2019 glemte at regne registreringsafgift, dokument- og leveringsgebyr med i den pris, man udbød to af sine modeller for.

Samtidig glemte den amerikanske elbilfabrikant også at vedhæfte et passende regneeksempel i forbindelse med markedsføringen af selskabets finansieringstilbud.

- Det er vigtigt, at forbrugerne får alle relevante oplysninger, når de træffer en så stor beslutning som at købe en bil eller optage et lån hertil, så de kan træffe et informeret valg, lyder det fra forbrugerombudsmand Torben Jensen.

Hvis samme forseelse var blevet begået i dag, ville det have udløst en betydeligt større bøde.

Reglerne blev nemlig skærpet i 2022, så bødestørrelsen også afhænger af virksomhedens størrelse målt på omsætning.

Tesla Motors Denmark, som det danske datterselskab hedder, havde i 2019 en omsætning på næsten 1,2 milliarder kroner.

Det ville med de nuværende bøderegler betyde, at det normale bødeniveau ville ligge mellem 500.000 og 10,2 millioner kroner.

/ritzau/

MESTE LÆST ERHVERV-POLITIK (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT