Regeringen og København aftaler metrolinje til Lynetteholmen i 2045
Foruden en ny metrolinje skal der også etableres første etape af en ringvej til øen, viser politisk aftale.
En ny metrolinje med navnet M5 til Lynetteholmen skal stå færdig i 2045.Det fremgår af en aftale mellem regeringen og Københavns Kommune, som bliver præsenteret fredag på et pressemøde i Finansministeriet.
Parterne er enige om, at metrolinje M5 skal etableres med i alt ni stationer fra Københavns Hovedbanegård til Lynetteholmen, den kunstigt anlagte ø, der skal stå færdig i 2070.
- Vi kan nu sikre, at det store projekt omkring Lynetteholmen bliver til virkelighed med ny metro og en første etape af Østre Ringvej.
- Dermed har vi skabt forudsætningerne for byudvikling i København de næste mange år, siger finansminister Nicolai Wammen (S) på pressemødet.
Første etape af metrolinjen bliver bygget under jorden og skal gå fra Københavns Hovedbanegård til Prags Boulevard på Amager. Den skal åbne i 2036, og stationen på Prags Boulevard kommer til at ligge over jorden.
Anden etape af M5, der skal åbne i 2045, skal etableres på en højbane over jorden og skal gå fra fra Prags Boulevard til Lynetteholmen.
Udgifterne til at etablere metrolinjen kommer til at løbe op i mere end 20 milliarder kroner.
- Det her er en meget stor investering i vores hovedstad, men for få år siden lavede vi en stor infrastrukturplan i hele Danmark, og en del af den var at investere i metroen, siger Nicolai Wammen.
- Staten lægger ud for mange af de her investeringer, og så får vi pengene ind løbende hen ad vejen. Det er i høj grad København, der kommer til at betale, men hele Danmark har en interesse i det, siger han.
Københavns overborgmester, Lars Weiss (S), kalder aftalen "historisk".
- Jeg er meget tilfreds med den aftale, der er landet, siger han.
Lars Weiss peger på, at en del af udgifterne til projektet efter planen vil blive dækket af indtægter fra den byudvikling, der er en del af projektet.
Regeringen og Københavns Kommune er derudover enige om at etablere en Østlig Ringvej, som skal forbinde Nordhavn med Lynetteholmen. Den forventes klar til at blive taget i brug i 2037.
Vejen laves som en kombination af en sænketunnel og en nedgravet tunnel, og den første etape vurderes til at koste over ti milliarder kroner.
I første omgang aftales første etape af ringvejen, som vurderes til at være en forudsætning for at kunne lave byudvikling på Lynetteholmen.
Hvis der kan findes yderligere cirka 20 milliarder kroner til det, kan en anden etape af Østrig Ringvej anlægges som en sænketunnel mellem Lynetteholmen og Københavns Lufthavn.
Regeringen og Københavns Kommune har aftalt, at regeringen finansierer eventuelle merudgifter til den første etape af Østre Ringvej, mens kommunen betaler for mulige ekstraudgifter til metrolinje M5.
Arbejdet med at etablere Lynetteholmen blev påbegyndt i 2022.
Efter planen skal øen huse knap 50.000 beboere og have knap 30.000 arbejdspladser, når den står færdig.
/ritzau/