Pensionskunder hos Nordea har fået forkerte afkast
Et ukendt antal Nordea-kunder fået forkerte afkast. Nogle har fået for lidt, andre for meget.
En række kunder i Nordeas pensionsselskab har ifølge Finans fået forkerte afkast på deres pensionsopsparing grundet en fejl i it-systemet.Der er tale om et ukendt antal kunder, skriver Finans, der har oplysningerne fra anonyme kilder.
Vivian Weiss Byrholt er topchef i Nordea Pension, som på hjemmesiden slår sig op på at stå for ansvarlig investering i blandt andet grøn omstilling og teknologi.
Til TV 2 bekræfter hun, at der er sket en fejl.
- Vi beklager meget denne fejl, som ikke lever op til de høje krav og standarder, vi stiller til os selv og vores løsninger, skriver hun til TV 2.
Ifølge Finans vil Nordea Pension i næste uge sende breve ud til de berørte kunder, ligesom der vil blive rettet op på fejlen. Den er også meldt til Finanstilsynet, skriver Finans.
De kunder, der har fået for store afkast, får fjernet penge, mens de kunder, der har fået for lidt, får sat penge ind på pensionsdepoterne.
Til TV 2 fortæller Nordea Pension, at 80 kunder "påvirkes særligt negativt". Men langt de fleste har fået et for lavt beløb, lyder det.
Nordea opkøbte Topdanmarks pensionsselskab i 2022, som skiftede navn til Nordea Pension, og det er her, it-fejlen har ligget, skriver Finans, der har talt med Forbrugerrådet Tænk om sagen.
Rådet udtaler stærk kritik af sagen og kalder det en mindre skandale.
/ritzau/