Forbruget af e-cigaretter og puff bars stiger blandt unge. Nye initiativer skal vende udviklingen. " /> Forbruget af e-cigaretter og puff bars stiger blandt unge. Nye initiativer skal vende udviklingen. " />

Forældre skal på banen i kampen mod unges puff bars

17. OKT 2025 • 05:00ERHVERV/POLITIK

Forbruget af e-cigaretter og puff bars stiger blandt unge. Nye initiativer skal vende udviklingen.

Farvestrålende puff bars og nikotinposer er for populære blandt børn og unge.

Det mener indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V).

Derfor afsættes 16,5 millioner kroner til blandt andet at hjælpe forældre med at tale med deres børn om de afhængighedsskabende produkter.

- Vi ser desværre, at alt for mange børn og unge bliver afhængige af nikotinprodukter. Det gælder både nikotinposer, men også ulovlige puff bars. Det er alarmerende, siger Sophie Løhde i en pressemeddelelse.

Initiativerne skal drives af SSP-Samrådet - en landsdækkende forening, hvor skoler, sociale myndigheder og politiet samarbejder om at nedbringe risikoadfærd hos børn og unge.

At klæde forældrene på kan fungere som en beskyttelsesfaktor i sig selv, siger Andreas Stenbæk Larsen, der er næstforperson i SSP-Samrådet.

- Hvis flertallet af forældrene evner at være den stærke og omsorgsfulde stemme, så er der større chance for, at flertallet af de unge ikke bevæger sig ned ad en risikovillig vej og ind i for eksempel røg- og nikotinfællesskaber.

Pengene skal blandt andet bruges på at engagere forældre gennem temaaftener, digitale værktøjer og informationsmateriale, fremgår det af pressemeddelelsen.

Pengene til initiativerne stammer fra de cirka 500 millioner kroner, som regeringen og en række partier i 2023 afsatte i en forebyggelsesplan.

Tal fra Sundhedsstyrelsen viser, at en tredjedel af unge mellem 15 og 29 år bruger mindst et nikotinprodukt.

Særligt e-cigaretter - herunder de såkaldte puff bars - er blevet populære blandt de helt unge.

Ifølge professor i tobaksforebyggelse Charlotta Pisinger bruger 14 procent af de 15- til 17-årige puff bars.

- Det er det tidspunkt, man begynder at eksperimentere med forskellige ting. Hjernen er umoden, man er nysgerrig og kan ikke overskue konsekvenserne.

- Derudover er de unge massivt udsat for marketing på sociale medier, hvor de fremhæves som et produkt, der smager fantastisk, siger professoren.

/ritzau/

MESTE LÆST ERHVERV-POLITIK (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT