Eli Lilly-regnskab skuffer og trækker Novo-aktie med ned
Eli Lilly solgte mere Mounjaro og Zepbound i tredje kvartal. Analytikere forventede mere, og aktien falder.
Novo-rivalen Eli Lilly har skruet op for salget af midlerne Mounjaro og Zepbound, og det har fået omsætningen til at vokse.I tredje kvartal har det amerikanske medicinalselskab omsat for over 11,4 milliarder dollar svarende til knap 79 milliarder kroner.
Det viser Eli Lillys regnskab, som er blevet offentliggjort onsdag.
Men selv om salget er steget, har selskabet solgt mindre, end analytikere havde forventet.
Ifølge finansmediet MarketWire falder Eli Lilly-aktien med over ti procent i formarkedet, efter at regnskabet er blevet offentliggjort.
Formarkedet er et sted, hvor investorer kan handle med aktier, inden børserne åbner.
I tredje kvartal har Eli Lilly solgt Mounjaro, som er et vægttabs- og diabetesmiddel, for 3,1 milliard dollar, svarende til mere end 21 milliarder kroner.
Det er mere end en fordobling i forhold til tredje kvartal i 2023. Men ifølge Bloomberg News havde analytikere forventet et salg på omkring 3,6 milliarder dollar, skriver MarketWire.
Også salget af Eli Lillys vægttabsmiddel Zepbound skuffer analytikerne, der ifølge Bloomberg News havde forventet et salg på over 1,6 milliarder dollar.
Salget af Zepbound endte i tredje kvartal på knap 1,3 milliarder dollar.
Også Novo Nordisk-aktien falder, efter at Eli Lilly har offentliggjort sit regnskab. Omkring klokken 13 ligger Novo til et fald på omkring 2,4 procent.
Kursreaktionen for Novo Nordisk-aktien overrasker Søren Løntoft-Hansen, som er senioranalytiker i Sydbank og følger medicinalbranchen.
- I et historisk perspektiv har investorerne efter vores vurdering sjældent kunnet vurdere hverken kvartalsudviklingen eller det langsigtede vækstbillede for Novo Nordisk ud fra et enkelt Eli Lilly-kvartalsregnskab, skriver han i en analyse.
Søren Løntoft-Hansen påpeger, at udsving i lagre hos grossisterne samt rabatjusteringer typisk giver forskelle i de to medicinalselskabers regnskaber.
Men ved de seneste to kvartalsregnskaber fra Eli Lilly, har der været en stor påvirkning på Novo-aktien, påpeger Søren Løntoft-Hansen.
Det viser ifølge analytikeren, at Novo Nordisk-aktien i øjeblikket er meget følsom over for nyheder, som er relateret til især fedmemarkedet.
Novo Nordisk og Eli Lilly sidder tungt på det globale marked for vægttabsmidler.
Eli Lillys midler Mounjaro og Zepbound konkurrerer med Novos midler Ozempic og Wegovy.
Eli Lillys midler er baseret på det aktive stof tirzepatid, hvor Novos er baseret på semaglutid.
Tirzepatid og semaglutid virker ved at efterligne et hormon. Når blodsukkeret stiger, efter at man har spist, så stimuleres kroppen til at producere mere insulin, hvilket sænker blodsukkeret.
Det får også folk til at føle sig mætte i længere tid.
/ritzau/