Booking.com skylder millioner til kunder - Horesta truer med sagsanlæg

27. SEP 2023 • 10:34ERHVERV/POLITIK

Brancheorganisationen Horesta har givet Booking.com to dage til at betale milliongæld til kunder.

Stribevis af danske hoteller og overnatningssteder har de seneste måneder berettet om manglende betaling fra bookingplatformen Booking.com.

Nu træder brancheorganisationen Horesta til og truer med sagsanlæg mod platformen for at få udbetalt milliongæld.

Det skriver Turistmonitor.

Dansk Erhverv har modtaget henvendelser fra knap 200 overnatningssteder om manglende betaling fra platformen.

Booking.com skylder store summer til overnatningsstederne, som varierer mellem 15.000 kroner og 350.000 kroner - typisk omkring 100.000 kroner, lyder det fra organisationen til Ritzau.

Til DR har platformen skrevet i en kommentar, at de manglende betalinger skyldes uventede tekniske problemer.

Horesta har ifølge monitormediet givet Booking.com to dage til at afregne udeståendet. Hvis ikke vil brancheorganisationen forbeholde sig ret til at tage retlige skridt mod platformen.

- Det er også klart, at hvis det ikke er muligt at få en konstruktiv dialog, så kan vi blive nødt til at tage retlige skridt for at få inddraget de udestående penge, siger direktør i Horesta Pia Voss til Turistmonitor.

- Når man er en stor spiller på et marked, har man en ekstra forpligtelse til at overholde aftaler. Og det gør de ikke her.

Flere medier har den seneste tid berettet om overnatningssteder, der ikke har fået deres penge fra Booking.com.

I august skrev Ekstra Bladet blandt andet om Flemming Lind, der manglede 30.000 kroner.

DR skriver onsdag om Helle Kramer, der mangler 196.000 kroner fra portalen.

Erhvervsminister Morten Bødskov (S) siger til Ritzau, at han bakker op om Horestas udmelding om muligt sagsanlæg.

- Det er det helt rigtige at gøre. Der er ingen tvivl om, at den opførsel, som Booking.com har her, er totalt uacceptabel.

- De er en meget stor spiller på markedet. Med deres position følger et særligt ansvar. De skylder de små erhvervsdrivende svar, siger han.

Branchedirektør i Dansk Erhverv Lars Ramme Nielsen siger til Ritzau, at han har direkte kontakt til Booking.com, hvor der er etableret en aftale, om at når han sender id-nummeret på de overnatningssteder, der kontakter ham, sender han det videre til portalen.

- Så laver de en manuel udbetaling. Det er lykkedes med nogle.

Ritzau forsøger at få en kommentar fra Booking.com.

/ritzau/