Ventede tre timer på en taxa – 'de sagde der gik en halv'

Ventede tre timer på en taxa – 'de sagde der gik en halv'
Foto: Tommy Kaas
ERHVERV | Onsdag 9. august 2023 • 05:30
ERHVERV | Onsdag 9. august 2023 • 05:30

Da Martin Green Brandt i forrige weekend skulle bruge en taxa i Arnager, skulle det vise sig at blive en større udfordring end forventet.

Vi kender det nok alle sammen. Man står til fest, er træt og vil gerne hjem. Man ringer efter en taxa.

Måske var det også situationen forrige lørdag, da Martin Green Brandt fra Arnager var bartender til en sommerfest i samme by. Tre personer, der skulle til Lobbæk, bad ham ringe efter en taxa.

– Jeg ringede klokken 02.10, hvor der blev sagt, at de ville komme om en halv time. Så ringede vi for at rykke klokken 02.55. Her blev der også sagt en halv time. Så ringede en chauffør klokken 04.45 som sagde, han lige havde fået opgaven på sit display, og spurgte, om det stadig var relevant.

Var det så det?

– Han vækkede mig faktisk, for på det tidspunkt var jeg gået i seng, og de tre personer, der skulle hjem – ja, jeg ved ikke, hvordan de kom hjem, hvis jeg skal være helt ærlig, siger Martin Green Brandt.

Hvad synes du om, at man skal vente tre timer på en taxa?

– Personligt bruger jeg aldrig selv taxa, men det var at give falske forhåbninger til dem, der stod og havde brug for at komme hjem, når man siger 'en halv time' to gange, i stedet for at fortælle virkeligheden. Jeg ved ikke, om vi ringer til en person i København, der ikke ved, hvor mange biler, der er til rådighed - men det virkede lidt som et standardsvar, siger Martin Green Brandt.

Men Dantaxi skulle aldrige have fortalt, der gik 30 minutter, når nu chaufføren først fik opgaven flere timer senere.

Dantaxi: Ikke i orden

– Hvis en læser fortæller, at han har fået oplyst 30 minutters ventetid, men at taxaen først ankom langt senere, er det ikke i orden. Der var tryk på den dag, og jeg skal beklage, at kunden har fået oplyst en så forkert ventetid.

Sådan skriver Rasmus Krochin, presseansvarlig i Dantaxi, i en mail til Tidende.

Ifølge Rasmus Krochin er det taxaselskabets vurdering, at det nuværende antal vogne er tilstrækkeligt. Men han medgiver, at der har været ventetid.

– Årsagen til, at vi for eksempel her i højsæsonen har oplevet ventetid i nogle perioder, er den, at vores vognmænd har udfordringer med at få besat ledige chaufførstillinger. Det kan desværre betyde, at nogle vogne i perioder må holde stille, selvom at der er brug for dem.

 

Martin Green Brandt. Privatfoto

 

Umuligt

Tidende har på Facebook spurgt læserne: "Hvordan oplever I muligheden for at få en taxa i højsæsonen?".

Flere end 110 personer har skrevet en kommentar.

"Vi har oplevet, at de dropper turen, når vi bestiller en taxa fra Nexø til Snogebæk, og siger, at "taxaen har været der, men der var ingen", selvom vi står udenfor og venter fra vi har bestilt. Men de vil gerne komme, hvis man siger, man skal køres fra Nexø til Rønne sjovt nok", skriver Sara Rebecca Sørensen.

"Umuligt, men sådan er det hele året. De gider næsten kun komme, hvis man skal køre langt", skriver Rikke Sommer.

"Umuligt, afholder en indimellem for at tage ud, da ingen gider gå hjem fra Svaneke eller Snogebæk om aftenen", skriver Claus Hansen.

Flere læsere beretter omvendt om en god oplevelse ved bestilling af en taxa hos Dantaxi.

"Upåklageligt. Aldrig haft problemer - senest i weekenden efter en fest. Ventetid syv minutter. (Taxaen, red.) kom et par minutter før og den flinke chauffør både skrev og ringede for at sige, han var fremme", skriver Vivi Vang.

"Jeg har bestilt taxa via appen flere gange, og det fungerer upåklageligt. Men jeg har også bestilt den i meget god tid", skriver Jette Tofte Sørensen.

"Jeg er rigtig godt tilfreds", skriver Janni Eva Storm.

FÅ ABONNEMENT