Skraldebiler mangler mandskab

Skraldebiler mangler mandskab
Foto: Meldgaard
NYHED | ABONNENT | 11. JUN 2024 • 05:30
NYHED | ABONNENT
11. JUN 2024 • 05:30

Meldgaard skal bruge flere hænder til at hente vores affald, når de overtager opgaven. Og så bliver mængden af støj kraftigt reduceret inde i de større byer.

"Skraldespanden tømmer ikke sig selv, skat." Den klassiske meningsudveksling mellem herren og fruen i huset bliver løftet op på et højere plan.

For renovationsfirmaet Meldgaard mangler hænder til at hente øens husholdningsaffald, når de sidst på året overtager opgaven fra Fugato.

Men Meldgaard melder ikke om panik for at få fyldt holdet af skraldemænd. Der er en helt naturlig årsag til, at stillingerne endnu ikke er besatte. De nuværende skraldemænd skulle nemlig have en chance for at søge om fortsat at beholde tjansen, og den kabale er ved at være gået op.

– Vi har haft ansættelsessamtaler med dem, der er ansat i Fugato i dag. Vi ender med at tilbyde langt de fleste af dem noget arbejde. Så skal vi bruge seks-syv flere end dem, vi har i dag. Det skyldes både, at vi har brug for flere ansatte til opgaven, og at der er et par stykker, der går på pension eller efterløn, siger Freddy Fogh Sørensen, der er afdelingschef hos Meldgaard.

Udover manglen på renovationsmedarbejdere skal der også fyldes en enkelt ekstra kontorstol, og den skal besættes af en ekstra kørselsleder.



Her skal skraldmænd, skraldekvinder og skraldekontorfolk husere, når Meldgaard rykker ind. Foto: Meldgaard

 

Kaffe og bad

Mens rekrutteringen står på, har Meldgaard samtidig fundet nye lokaler.

Skraldebiler og medarbejdere flytter ind i bygninger på den gamle klinkefabrik i Rabækken Erhvervspark.

– Bygningen skal totalrenoveres efter nutidens standard, og vi har snakket med en lokal entreprenør, der skal lave det for os. Det er primært de kontoransatte, der har deres daglige gang i bygningen, men der skal laves nye badefaciliteter og rum, hvor skraldemændene kan få deres morgenkaffe, inden de kører afsted, og et bad, når de kommer retur. De får nogle rigtigt gode forhold, og alt indvendigt bliver funklende nyt, siger Freddy Fogh Sørensen.

Tomgang uden rabalder

Og så er der det med støjen. Som bliver skruet ned. Første del af forklaringen findes på bygningens bagside.

– På pladsen omme bagved laver vi en stor parkeringsplads, hvor alle skraldebiler kommer til at holde. Alle skraldebiler fra hele Bornholm. Desuden bliver der etableret ladestandere til alle de biler, der kører på el, siger Freddy Fogh Sørensen.

Det er sidste sætning, der kommer til at betyde noget for larmen.

– Vi får syv-otte skraldebiler, der kører 100 procent på el. De kommer primært til at køre i byområder. I dag holder skraldebiler meget stille, og her vil borgerne opleve en mærkbar forskel på støjen i forhold til med almindelige skraldebiler, forklarer han.

Det kommer i alt 15-16 skraldebiler til øen, og i den bedste verden kørte de alle på strøm. De nuværende modeller på markedet har bare ikke strøm nok til at kunne klare en fuld omgang tømning i de områder, hvor der er længere mellem boligerne.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT