Sælger varer til hele landet: ‘Alle finder os åbenbart’

Sælger varer til hele landet: ‘Alle finder os åbenbart’
Størstedelen af Steen Andersens forretning er drevet af salg til resten af landet. Arkivfoto: Jacob Jepsen
NYHED | ABONNENT | 16. MAJ 2023 • 05:30
NYHED | ABONNENT
16. MAJ 2023 • 05:30

Det går godt for SA-Service i Nexø, der har fint gang i butikken. Langt størstedelen af indtjeningen skal dog findes i salg til kunder ovrefra.

– Så længe man kan være med på prisen, kan man også sælge og tage kampen op med de store.

Sådan lyder det fra Steen Andersen, der driver hvidevarebutikken SA-Service i Nexø. Men selvom firmaet og forretningen ligger på Bornholm, så er det ikke her, at salget primært foregår.

– Da jeg kom ind her til morgen, var der for eksempel lige en, som havde bestilt et fryseskab, der skal til Aalborg. De sidste tre-fire år har det været ret konstant, hvor vi har kunne trække salg ovrefra. I starten solgte vi mere lokalt, hvor vi måske solgte for 50.000 kroner på et år, men nu er det nogle helt andre tal. Jeg tror, 85 procent af indtjeningen kommer ovrefra, fortæller Steen Andersen, der føler sig overbevist, at successen ovre mest af alt handler om at være med på prisen.

– Jeg er jo med på Pricerunner og betaler lidt for at være der. Hvis man kan ligge i top fem på priserne, kan man godt være med og få noget salg. Mange af dem, der bestiller hos mig, ved slet ikke, at de har bestilt på Bornholm. Der bliver kigget på pris, og så sammenligner man måske nogle karakterer eller sådan noget.

Fryseskab til Munke Bjergeby

SA-Service er en del af kæden Hvidt og Frit, der udgøres af godt 60 forskellige hvidevarevirksomheder rundt om i landet.

Kæden havde sidste år en omsætning på næsten 400 millioner kroner, og det har stor betydning for Steen Andersens forretning, at han er en del af en kæde.

– Det gør, at jeg kan holde nogle gode priser. Jo mere, der bliver købt ind i kæden, desto bedre priser kan vi få hos leverandørerne. Så det hænger sammen, siger Steen Andersen.

Mens Tidende har fat i Steen Andersen på telefonen, noterer han, at der lige er blevet solgt et lille fryseskab til Munke Bjergeby – en by i Vestsjælland.

– Alle finder os åbenbart, siger han og giver to forklaringer på, hvorfor en kunde i Vestsjælland lige netop falder over SA-Service i Nexø.

– Jeg har jo haft min hjemmeside i lang tid nu, og min SEO (søgemaskineoptimering red.) ligger efterhånden rigtig godt. Så jeg ryger foran i køen der. Og hvis man går ind og ser på det fryseskab, jeg lige har solgt her, så ligger jeg faktisk nummer et på prisen i hele Danmark.

Han bemærker samtidig, at man på denne vare ligger markant billigere end resten af markedet.

– Der kunne det godt være, at jeg skulle hæve prisen lidt. Jeg skal jo ikke ind og ødelægge markedet for alle andre, så derfor skal jeg op på de andres niveau. Nettet sætter prisen, men nettet sætter også prisen meget højt nogle gange. Og så følger vi jo med, forklarer Steen Andersen, der generelt advarer mod at tro, at det altid er billigst at handle på nettet. I hvert fald når det kommer til hvidevarer.

– Folk siger, at de sparer penge på nettet, men jeg kan altså se, at nogle gange har jeg billigere priser i butikken. Der er faktisk eksempler på, at jeg må hæve prisen i butikken for at komme op på samme leje som på nettet. Man bliver snydt på nettet, hvis man ikke undersøger de lokale først. Det er helt sikkert.

Bornholmerne går til de store kæder

SA-Service flyttede i 2020 hvidevarebutikken fra Torvegade til Sdr. Hammer i Nexø, hvor virksomheden i dag holder til.

Og selvom det altså går ganske glimrende med salget ovre, er billedet som nævnt noget andet på Bornholm.

– Jeg tror, man går i de store kæder, man kender, som Punkt1 eller Whiteaway. Mange kender jo ikke SA-Service eller Hvidt og Frit, og det er lidt som om, at folk tænker, at et bornholmsk firma ikke kan være med på prisen. Men det er bare at gå ind og tjekke, for det kan vi godt, siger Steen Andersen, der har valgt at køre med samme priser i butikken som på nettet.

– Jeg har tidligere haft lidt højere priser i butikken til at dække lønninger, husleje og andre omkostninger, men så skulle man ofte have diskussionen med kunden om, hvordan det kunne være. Det er bare meget nemmere at have samme pris.

Steen Andersen startede SA-Service i 2009 på sin hjemmeadresse i Damgade, og i 2011 sprang han ud som selvstændig med egen butik.