Det er altså to helt forskellige ting: Sagsbehandlingstiden og effektiviteten. Det er den sidste, der nu er markant forbedret, hvilket med tiden vil afspejle sig i sagsbehandlingstiden.
– DI's undersøgelse omhandler de erhversdrivendes opfattelse af Byg, herunder hvor lang behandlingstid, de synes, der er. Kigger man på sagsbehandligstiden i gennemsnit i BRK, så har vi på alle de sager, vi bliver målt på, og hvor vi har servicemål – de udgør cirka 17 procent af vores sagsmængde – et gennemsnit på 164 dage. I København er det sammenlignelige tal 200 dage. Men når jeg siger, vi er rykket op som nummer 2, så er det i forhold til, hvor meget vi producerer. Vi sprøjter i øjeblikket sager ud, men mange af dem har ligget i årevis. Nu har vi ressourcer til at tage hul på dem og får dem lukket – og dermed kommer vores sagsbehandlingstid alt andet lige til stige, forklarer Jacob Sten Jensen.
Og dermed flytter I jer ikke nødvendigvis umiddelbart fra bundplaceringen som nummer 93?
– Nej, ikke nødvendigvis. Vi måles på fem typer af sager, eksempelvis privat og erhvervsbyggeri. De sager udgør 17 procent af vores samlede sagsmængde og kaldes servicemålssager. Servicemålene falder i øjeblikket ret dramatisk, hvilket er negativt, men det skyldes som sagt, at vi får gravet de gamle sager frem og lukket dem, og først da bliver de opgjort.Og det er jo rent faktisk positivt, fordi det sker på baggrund af vores voldsomt stigende produktivitet.
Og man kan sige, at byggesagerne bliver klaret i raketfart nu?