Her er virkeligheden forandret over 10 år - og der tjenes millioner på det

Her er virkeligheden forandret over 10 år - og der tjenes millioner på det
Hos Dagrofa Bornholm er de meget tilfredse med resultatet for 2024 - men det er svært at forudsige, hvor det lander i 2025. Foto: Torben Østergaard Møller
ERHVERV | 25. APR • 15:30
ERHVERV | 25. APR • 15:30

Der går mange penge ind hvert år på kontoen, men dårligt vejr kan også påvirke resultatet.

I dag er kerneforretningen en helt anden, end den var for blot 10 år siden. Dengang servicerede Dagrofa Bornholm en del kiosker og detailhandlen noget mere, men i dag fylder de professionelle køkkener i form af restauranter, pizzeriaer, cafeer og mere til.

Og dem er der kommet mange flere af i løbet af de 10 år, oplever Jesper Svendsen, der er direktør og delejer af Dagrofa Bornholm.

– Det har blomstret gennem årene, og der kommer flere og flere udebesøg år for år. Alene i år er der kommet flere nye spisesteder til, så det har udviklet sig gennem mange år, og den bølge rider vi med på. Nogle af restauranterne tager måske lidt fra hinanden, men antallet af muligheder er markant større end for 10 år siden, uden jeg kender det præcise antal, fortæller Jesper Svendsen.

Men det er også en god forretning for Dagrofa Bornholm at have spisestederne som kunder.

Igennem 2024 tjente de nemlig 5.718.414 kroner efter skat - knap 300.000 kroner mere end i 2023.

– Vi er megastolte over resultatet i 2024. Vi har et team af medarbejdere, som igen har leveret en stor indsats. Det er en del af forklaringen, og det med en stor indsats handler om, at størsteparten af de medarbejderne har været her i nærheden af 20 år. Så det er en rigtig god stamme, siger direktøren og tilføjer, at de er ni fuldtidsansatte.

Marsbar er en marsbar

Dagrofa Bornholm er en del af den gren igennem Dagrofa, som står for Foodservice - og er altså ikke en del af den anden gren, Dagrofa Logistik, som er Dagrofa salgs- og logistikselskab, der leverer varer til dagligvarekæder og mere til.

Tidligere fyldte kioskerne i omsætningen for Dagrofa Bornholm, hvor der blandt andet blev leveret slik og cigaretter til, men det er nærmest ikke eksisterende mere, fortæller Jesper Svendsen.

Han har selv været en del af Dagrofa Bornholm i ganske mange år.

– Min far og jeg byttede roller tilbage i 1997. Min far var leder af den ene af de to virksomheder, som fusionerede og blev til det, der i dag er Dagrofa Bornholm. Så jeg har efterhånden en del år på bagen.

Jesper Svendsen oplever også en madverden, der rykker sig lynhurtigt, sammen med at der også kommer en del nye spillere på banen.

– Vores team synes jo, det er megaspændende, at det går hurtigt, og det ændrer sig hurtigt, hvilket varesortiment man skal have. Man kan sige i supermarkederne, at en marsbar er en marsbar, men der ligger noget mere tanke bag, hvad der er på en tallerken, og det udvikler sig jo. Qua vores store erfaring kender vi også vores kunder rigtig godt og har et tæt forhold til dem, siger han og fortsætter:

– Eksempelvis kan vi tage noget som en pommes frites. I vores sortiment har vi, lad os sige 100 forskellige slags, men det kan være kunderne vil have nummer 101. Så tager vi jo en dialog om, om de kan bruge noget af det, vi har, som har samme egenskaber, som den de vil have, eller om vi skal finde ud af, om der skal noget nyt ind i sortimentet. Der sker noget hele tiden, og det er en vanvittig levende branche.

Noget kræver specialviden

Derfor er der også hele tiden en dialog i gang med kunderne, hvor Dagrofa Bornholm kan trække på noget yderligere viden.

– Det kan i nogle tilfælde også være mere forarbejdede varer, som skal spare tid ude i køkkenerne, men vi har også en specialafdeling igennem Dagrofa Foodservice til at hjælpe med forskellige ting. Vi kan også sælge mere lokale varer fra Bornholm, men er der en helt speciel ost, kan vores team også hjælpe med det, ligesom det kan det med en slagterafdeling. Der er nogle kategorier, som kræver noget mere specialviden, og så er der andre ting, som toiletpapir, der nok ikke kræver det helt store.

Men selvom udviklingen blomstrer på Bornholm med flere spisesteder, kan eksempelvis dårligt vejr være en sten i skoen for Dagrofa Bornholm.

– Vejret betyder meget, for hvis der er dårligt vejr, og en restaurant har både inden- og udendørsservering, men kun kan sælge det indenfor, så kan vi jo heller ikke sælge lige så mange varer, siger Jesper Svendsen.

2025 er da også begyndt ganske pænt for dem.

– Vi har fået rigtig mange positive tilbagemeldinger om påsken, og vores sæson begyndte jo for alvor der. Men det er svært at sige endnu, hvordan det kommer til at udvikle sig i resten af året, hvor sommeren er den absolutte højsæson, siger han.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT