Chokoladeglæde til hele Danmark: Tre nye butikker på fire måneder

Chokoladeglæde til hele Danmark: Tre nye butikker på fire måneder
Peter Bræstrup og Birgitte Kjær står bag Kjærstrup Chokoladeglæde og har nu 12 forretninger rundt om i hele landet. Senest er der skudt én op i Hvide Sande. Arkivfoto: Allan Rieck
HANDEL | SNOGEBÆK | ABONNENT | 6. JUL 2021 • 14:00
Emilie Jensen
Journalist
HANDEL | SNOGEBÆK | ABONNENT
6. JUL 2021 • 14:00

Det bornholmske par, Peter Bræstrup og Birgitte Kjær, der står bag Kjærstrup Chokoladeglæde, har fået flere og nye kolleger rundt om i landet. Blandt andet i Billund og Hvide Sande, hvor der i sidstnævnte by åbnede en ny Kjærstrup-forretning den 1. juni.

Det er bare nogle af de i alt seks forretninger, som er skudt op det seneste halvandet år. Og det giver udslag på Snogebæk-virksomhedens regnskab, der i regnskabsåret 2019 havde et overskud på knap 190.000 kroner før skat mod et overskud på 1,3 millioner kroner før skat det seneste år.

– Vi har nogle meget loyale og flittige medarbejdere, som har knoklet helt vildt, lyder én del af forklaringen ifølge Peter Bræstrup.

Men det er altså ikke kun flittige ansatte, der kan få overskuddet så meget op. Dét har de nystartede franchiseforretninger også været med til at påvirke.

Og selvom forskellen på de to førnævnte tal virker som en stor stigning, er Peter Bræstrup mere tilbageholdende, hvad det angår:

– Vi har lavet et overskud på en million kroner, men dividerer man det ud på 12 butikker, så kan man se, at hver butik har genereret 250 kroner i overskud om dagen. Det imponerer de færreste revisorer og bankfolk. Så på den ene side er det helt fantastisk, og på den anden side er vi bare på vej med det, vi har startet for år tilbage.

Bornholm i Vejle

Men hvorfor er danskerne vilde med at købe chokolade, flødeboller eller andre bornholmske varer, som butikkernes hylder også bliver fyldt med?

Det har Peter Bræstrup en forklaring på:

– Rigtig mange mennesker har en præference til Bornholm. Der er også mange andre lækre øer som Samsø, Læsø og Langeland, men Bornholm er bare det sted, hvor alle skolerejser er gået til, og så er Bornholm kendt som øen med den søde tand, og vi har kokkekonkurrencer og så videre. Så alle de der små lag, de er med til at holde hånden under at konceptet og de mennesker, der tager det til sig har en lille smule mere ballast at stå på.

Det betyder, at du kan få en bid af Bornholm, uanset om du står på gågaden i Vejle, havnen i Ringkøbing eller kan se domkirken i Roskilde.


I butikkerne bliver der solgt egne delikatesser men også andre bornholmske varer – både i butikkerne på Bornholm og i resten af landet. Arkivfoto: Allan Rieck


En bid af bønnen

Men om og eventuelt hvor mange nye butikker, der popper op i de danske byer i fremtiden, kan Peter Bræstrup ikke svare på:

– Vi har et mål om, at vi gerne vil vokse – og sammen med de rigtige mennesker.

– Havde jeg sagt til dig for halvandet år siden, at vi ville åbne fem nye butikker på 16 måneder, så havde det nok været en god historie. Det havde jeg heller ikke selv troet på, siger han.

Men sådan gik det, for folk vil gerne være en del af chokoladeeventyret, hvis forretninger er franchise ligesom eksempelvis McDonald's restauranter er det. Det betyder også, at man skal være klar til at smide på den anden side af en halv million, fortæller Peter Bræstrup.

– Der har været 35 og 40 personer som vi har haft dialog med de seneste tre år og det er så blevet til 7 mennesker. Der er mange, der er interesserede, og i sidste ende har vi sagt ja til syv personer. Men vi har også sagt nej til nogen, selvom de har haft pengene. Når der kommer et menneske, så må vi få afklaret, om det er det rigtige menneske.

Men nu handler det i føste omgang om at høste erfaringer med at have 12 butikker rundt om i landet.

Virksomheden har med det seneste års resultat en egenkapital på 2.948.516 kroner.