Tør man?

KOMMENTAR | DEBAT | Søndag 29. juni 2025 • 05:30
Af:
Kristian Kirk Mailand
Rutsker
KOMMENTAR | DEBAT | Søndag 29. juni 2025 • 05:30

Bornholm er ikke en særlig valgkreds.

Selvom der nok er en fare i sådan at gå i rette med ens lokale journaliststand, føler jeg mig kaldet til at bemærke, at der i en artikel d. 26. juni optræder samme fejl flere gange.

For nej, Bornholm er ikke en særskilt valgkreds ved valget i Region Østdanmark. Så nej, det er ikke rigtigt at spørge om ”Bornholm får en politiker valgt til regionsrådet i den kommende Region Østdanmark?” Og nej, det er netop ikke sådan, at situationen kan opstå hvor ”ingen af de 47 medlemmer af Region Østdanmarks regionsråd er valgt her på Bornholm”. Alle 47 skal vælges i Region Østdanmark, og dermed også på og for Bornholm.

Jeg vil gerne

Jeg er selv kandidat i top ti på den radikale liste til Region Østdanmark, og det er da klart, at jeg gerne vil være med til at sikre at Bornholm ikke bliver glemt og slemt agterudsejlet, og at styrkerne og nærheden på Bornholms Hospital besvares.

Helheden

Men faktisk går jeg meget op i helheden og kvaliteten.

Det er netop sammen, at vi kan blive en stærk region, for uanset om det er i Nakskov, Næstved eller Nexø - Kalundborg, Køge eller Klampenborg, så skal vi løse opgaverne og håndtere udfordringerne.

Alle har særlige lokale udfordringer, og det vil være en skam, hvis valget udvikler sig til kun at være sådan et lokalområde-valg hvor hver kæmper for en lille ny sko til dér, hvor det klemmer.

Når det kommer til stykket, er jeg ikke sikker på, at Bornholm i sådan en kamp vil blive hørt og få så meget at sige. Derfor giver det ikke mening - heller ikke i en skarp journalistisk vinkling - at lægge op til, at vi som borgere kan komme til at stå uden politisk repræsentation. Det er faktuelt forkert.

Som jeg ser det, at er der 1,8 millioner borgere i den nye mega-region. De fortjener alle forebyggelse og stærke sundhedstilbud, og jeg vil i hvert fald have det skidt med at gå til valg på, at det alene er os 39.000 på Bornholm, der skal have opmærksomhed.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT