Tårnet: Dømmekraft og inhabilitet

KOMMENTAR | DEBAT | 5. APR • 19:00
Af:
Malene Znaty
Rønne
KOMMENTAR | DEBAT | 5. APR • 19:00

Kan man besætte så mange stole, at tårnet bliver for højt til, at man kan nå ned (til dem) på gulvet?

Jeg har ingen planer om at søge job i BRK, hvilket måske netop er min redning i forhold til at skrive dette indlæg – men sådan burde det vel ikke være?

Årstiden kalder på forårsrengøring og man kan med fordel starte med at feje for egen dør.

Til mulig irritation for nogle reflekterer jeg en del over mine oplevelser i mødet med ledere i kommunen gennem arbejdet for skolebestyrelsen. Jeg har hørt sætningen ”h*n er egentlig fin nok at drikke en øl med” adskillige gange.

Og det er som om, at netop det, at man ses privat, fjerner enhver berettigelse til at rette kritik mod åbenlys ringe dømmekraft. Det er godt nok en kedelig måde at drive et samfund, hvis man kun har moralen i orden, når det er opponenten, der skal kigges efter i sømmene.

Tavshed

Det er vigtigt igen at minde om folkeskolerne på øen, inden vi alle farer vild i den larmende tavshed fra dem tættest på.

Jeg kan i øvrigt bekræfte, at når man ikke er del af skolebestyrelsen, så er man komplet uoplyst i forhold til skolesammenlægningen.

Faktum er imidlertid, at godt 2000 af øens børn har deres daglige gang på en folkeskole, så det er vel rimeligt at konstatere, at det er en væsentlig institution i det bornholmske samfund, og et væsentligt emne i et valgår – uanset om man vælger folkeskolen til eller fra.

Når man undersøger, hvilke funktioner, der forpligter sig til at arbejde for at sikre stabile, men allerhelst gode og stærke folkeskoler, så bliver det interessant.

Jeg ønsker i særdeleshed at bringe frem i lyset, at jeg finder det forkasteligt, at man som kommunal leder kan stille op for et politisk parti.

Ro?

Jeg og andre er blevet opfordret til at ’skabe ro i forbindelse med skolesammenlægningen’ - altså tie stille og følge dirigenten i kommunen.

Hvis roen sænker sig mere, så risikerer vi, at vi alle falder i søvn, hvilket uden tvivl er en fordel for nogen - bare ikke børnene.

Jeg opfordrer i stedet til debat. Ingen bør frygte for deres job! Jeg hviler i at være blevet informeret om, at man i BRK går meget op i jura, hvorfor vi kan være sikre på, at stillinger slås op og ikke bare besættes i egne rækker og i det hele taget, at tingene ikke kører helt af sporet. Det er positivt.

Kommunale ledere i kommunalbestyrelsen?

Selvfølgelig er det relevant at tage debatten om udfordringerne ved at sidde på flere kommunale stole, for hvor stiller det en folkeskole, hvis lederen vælges ind i KB?

Hvad kommer først, når der skal træffes beslutninger - skolen eller partiet? Eftersom politiske beslutninger vedtages og budgetter lægges i henhold til kompromisets kunst, hvis der er tid den dag, ja så er jeg ikke i tvivl om, at folkeskolerne kommer i anden række.

Jeg risikerer at lægge mig ud med en stor del af det politiske apparat på øen - det er jeg bevidst om. Men må alt forbyde, at debatten tæmmes af magten - eller frygten for samme!

Og så længe politikere skal forvalte borgernes skattepenge, så har borgerne selvfølgelig ret til at kræve, at politikerne bruger deres fornuft og dømmekraft. Personligt betaler jeg gerne til samfundet, men jeg betaler ikke gerne kontingent til personlige hobbyprojekter.

Politiske interesser

At skoleområdet er præget af partipolitiske interesser er ingen nyhed, og det er vel sådan set et stærkt kort for folkeskolerne - skulle man mene.

At skoleområdet også er præget af personlige relationer, valgforbund og partifæller på kryds og tværs, både opad og nedad, så at informationer, der sendes ind og ud af kommunen muligvis er forfattet i privat regi er jeg tiltagende overbevist om. Men det handler jo om skoleområdet, som er et helt ukontroversielt emne og derfor nemt fredes.

Tænk sig om det handlede om mere kontroversielle emner, så som at nægte visse borgere adgang til visse dele af samfundet. Det ville udløse ramaskrig! Kan det anses for værende mindre inhabilt blot fordi emnet falder under ‘Moder Theresa’-etiketten? Ja da. Og det er dybt kritisabelt. Rent juridisk kan inhabilitet i øvrigt ikke gradbøjes. Det kan dømmekraft til gengæld.

Ikke personangreb

Dette indlæg er ikke et personangreb, men et angreb på manglende dømmekraft, der har konsekvenser for samfundet.

Hvis man sidder på lige dén stol, imens man læser dette, så kan man måske føle sig stødt, og det er ærgerligt, for de er vel egentlig alle fine nok at drikke en øl med...

Debatredaktørens bemærkning

Ifølge valgloven er alle, der har fast bopæl i en kommune og er fyldt 18 år på valgdagen, berettigede til at stille op ved valget - uansat arbejdsforhold.

Habilitetsreglerne siger til gengæld, at et medlem af kommunalbestyrelse ikke må deltage i sagsbehandling af eller beslutning om sager, der vedrører medlemmets personlige interesser.

Følg debatten på facebook!

Ejn bøttebone

Et i reglen firkantet bræt på ca. 18–20 cm på hver led, med en pind midt på under brættet som håndtag, der blev brugt til at have mørtel på, når man fugede eller understrøg som et lettere alternativ til det almindelige ‘spækkjebræ’. Den kaldtes også blot for ‘ejn bone’ eller ‘ejn præst’.
FÅ ABONNEMENT