Opstamning af træer

KOMMENTAR | DEBAT | 27. MAR • 15:30
Af:
Ingrid Dam
Rønne
KOMMENTAR | DEBAT | 27. MAR • 15:30

I forlængelse af Heerfordts indlæg.

Kære Lars - tak for dit læserbrev med to medfølgende fotos.

Tak fordi du reagerer, når sådan en tåbelig "massakre" finder sted! Jeg vil også gerne være med til at reagere med til at få et ordentlig svar af en (forhåbentlig) trækyndig mand i Bornholms Regionskommune. Derfor har jeg sendt følgende:

Til Center for Miljø, Plan og Kultur

Ja - "Hvad skal det nu til for?" - refererer til et læserbrev i Bornholms Tidende onsdag 26. marts, hvor Lars Heerfordt fra Svaneke kommer ind på den opstamning, der er sket af nogle smukke egetræer langs vejen mellem Tejn og Gudhjem.

Læserbrevet er ledsaget af to fotos. Der kan man så tydeligt se, hvorledes massakren på både træer og tillige grøftekanten (hvor vi om føje tid skulle have glædet os over de fine gule, vilde tulipaner!) er blevet udført.

Er der en plan?

Hvad er dog Regionskommunens plan?

I det kommende forår, hvor vi skulle glæde os over nyudsprungne træer og grønne blade, spolerer I vores forventningens glæde og farer frem med store maskiner og motorsave og fælder og rydder! Det er nemlig ikke det eneste sted i disse tider, som må holde for; det er blevet mere regel end undtagelsen at se denne vandalisme her på øen.

For år tilbage startede man med at beskære de træer, der stod langs med cykelstien til Nyker. Kort tid efter fældede man dem allesammen. Træer er smukke og giver læ. Nu er den cykelstrækning da ikke noget at skrive hjem om! (Her en tak til Maskingården, fordi de har plantet et læbælte som man dog kan glæde sig over!)

Kommer man ad vejen op til Bofa ad Torneværksvej, så virker det som om et træhadende uhyre har ryddet voldsomt op på begge sider af vejen. Kunne man dog ikke have nøjes med at tage de træer der stod tættest til vejen?

Ved Sursænkevejen er skoven nu ikke-eksisterende. Ja, trist, men pist forsvundet.

En del af træerne langs vejen igennem Hasle Lystskov har også måttet lade livet. Ja, det ser ud som om en med motorsav har gået bersærkergang.

Ikke kun kommunen

Kommunen er ikke alene om denne hærgen!

Det virker som om, at Skov- og Naturstyrelsen er ved at tage livet af Nordskoven (Blykobbe Plantage). Min henvendelse til dem blev returneret med svar om insekter og fugle.

De private lodsejere følger desværre også rigtig god trop. Det kan man se, når man kører rundt på øen. Fældningen i Svartingedalen var et grumt eksempel herpå.

Jeg troede - måske naivt - at vi skulle have en grøn ø her -et grønt Bornholm med masser af dejlige træer og blomstrende grøftekanter!!

Derfor vil jeg også gerne have et svar på: "hvad skal det nu til for"? - Er der ikke en ansvarlig træmand, som kan give et svar?

FÅ ABONNEMENT