Omstilling er et andet ord for håb

Omstilling er et andet ord for håb
Provst Jacob Holm. Foto: Marine Gastineau
KOMMENTAR | DEBAT | 4. JAN • 11:00
Af:
Jacob Holm
provst i Bornholms Provsti
KOMMENTAR | DEBAT | 4. JAN • 11:00

Omstilling - et andet ord for håb.

Jeg elsker at spille skak. Det er et fantastisk spil. Hvilket træk er det bedste? Hvordan ser mit bræt ud efter modstanderens næste træk? Shit! Nu går det galt. En omstilling af spillet er pludselig nødvendigt. Ellers er jeg skakmat lige om lidt!

Skakspillet er et godt billede på det mentale landskab hos os mennesker, når det kommer til klima og omstilling. Frygten for fremtiden pirker til os, når vi ser isen smelte på tv. Taber vi spillet om fremtiden? Hvad er de næste træk?

Børn lærer forældre

Mine børn opdrager mig:

Jeg spiser væsentlig mindre kød end for 10 år siden. ”Har du nu glemt en pose igen?”, spørges jeg, når vi står i Netto, for mindre plastik er vejen frem.

Typer af mærkning der fremmer bæredygtighed er begyndt at betyde noget, når jeg er på indkøb.

Gradvis omstilling.

Det siges, at vi har teknologierne, og vi kender de næste træk, for at omstillingen skal lykkes. Vi er heldigvis ikke sat skakmat endnu.

Vi er midt i en uoverskuelig omstilling. Når vi ser isen smelte, så burde vi også se andet for vore indre blikke - noget om dæmningsteknologi, mulighederne for flydebyer og andet, som jeg ikke skal gøre mig klog på.

Jeg glæder mig over, at folkekirken også er i gang: grøn kirkemærkning, idéer om bæredygtig kirkegårdsdrift og hvorfor flyve blomster ind til alteret fra Sydafrika hver uge, hvis man kan bruge tørrede blomster, der er lige så farverige og kan bruges flere uger?

Almindelig grøn fornuft skal de bornholmske kirker drøfte på et fælles møde, Kirkernes Samtaledag, den 29. marts 2025. Borgmester Jacob Trøst har lovet at åbne dagen.

Hvad skal kirken mene?

Hvis den lokale kirke ikke skal være tavs, hvad skal den så mene?

Klimaangsten må vel mødes af ærefrygten over for Guds lægende hånd og vilje til skaberværkets fortsatte opretholdelse? Omstillingens mulighed har kirken altid peget på, når noget gjorde ondt. Ødelæggelsens kræfter og menneskets grådighed er vi altid blevet holdt fast på. Hver epoke har haft sin syndflod af krig, ødelæggelse eller rovdrift på resurser.

Derfor beder jeg gerne med på den fælles bøn i kirken om, at Gud vil tage skaberværket og vore viljer i sin livgivende hånd - gøre vore viljer grønne.

Storm P. lader en vagabond sige til en anden: ”Alle taler om undergang”. Den anden vagabond svarer: ”Det er som regel kun en overgang”. Et herligt ordspil – undergang og overgang. Overgang som en bro - et nyt træk - en pludselig vending i spillet.

Omstilling er et andet ord for håb.

Inden Søndag

"Inden Søndag" er Tidendes serie, hvor øens præster på skift får mulighed for at skrive en artikel. skribenterne står frit i forhold til emnevalg og udtryksform.

Denne gang er det Jacob Holm, der er stand-in for præsten i Østerlars-Gudhjem, som ikke havde mulighed for at medvirke

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT