Målet er fred for både israelere og palæstinensere

SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 10. november 2024 • 16:10
Af:
Lave K. Broch
medstifter Demokraterne - hele Danmark skal leve
SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 10. november 2024 • 16:10

Endnu en opfordring til at støtte borgerforslaget.

Brian Jensen har et debatindlæg i Bornholms Tidende den 4. november, hvor han påstår, at jeg insinuerer, "at det er Israel, som er skurken - den ansvarlige for alt det, som har sket, og som sker i regionen lige nu".

Dette begrunder Jensen med, at jeg har brugt ordene "jord, der er stjålet fra palæstinensere”. Dette er en fordrejning af, hvad jeg mener. Det er selvfølgelig korrekt, at palæstinensere er blevet berøvet både hjem og jord - blandt andet gennem de bosættelser, der konstant udvides, men det er jo ikke det samme som, at jeg giver Israel skylden for alt i regionen.

Jeg har altid og vil altid fordømme dem, der angriber civile - og det gælder bestemt også, når Hamas eller Hizbollah begår uhyrligheder. Men det gælder selvfølgelig også, når Israel gør det - og jeg vil foreslå, at Brian Jensen og jeg bliver enige om, at vi i Danmark aldrig bør sætte kikkerten for det blinde øje, når der sker overgreb og drab af civile, uanset hvem der er ansvarlige.

Mit mål

Det nye parti Demokraterne - hele Danmark skal leve og mit mål i denne sammenhæng er, at både israelere og palæstinensere skal kunne leve i fred og sikkerhed og vi værner om alles liv.

Det er en tragedie hver gang, at en israeler dræbes eller såres. Men det samme gælder jo også, når palæstinensere eller libanesere såres eller dræbes i denne konflikt. Eller når FN-soldater bliver skudt og såres.

Jeg vil også understrege, at jeg har jødiske venner, der står mig meget nær og jeg kommer fra en familie, hvor frihedskampen under Anden Verdenskrig altid har haft stor betydning. Min far - der var dansk officer og frihedskæmper - oplevede under Anden Verdenskrig, at tyske soldater brød ind i hans lejlighed og ventede på ham i flere dage. Min far blev heldigvis advaret af venner i politiet og kunne flygte til Sverige. Men de historier, som jeg har hørt fra Anden Verdenskrig, har gjort meget stort indtryk på mig, og jeg vil altid ønske, at alle mennesker uanset nationalitet skal kunne leve i fred og sikkerhed.

To-stats løsning?

Blandt forslagsstillerne af borgerforslaget om dansk anerkendelse af Palæstina er der i øvrigt også borgere med jødisk baggrund og andre personer, som har haft krig tæt på livet.

Vi ønsker netop en tostats-løsning, fordi vi ønsker fred til både israelerne og palæstinenserne.

Til Holger I Poulsen - der har et indlæg i Bornholms Tidende den 7. november - vil jeg endnu engang understrege, at Palæstina allerede er repræsenteret i FN, og det er netop ikke af Hamas. Jeg skrev i Bornholms Tidende den 28. oktober "Faktisk er det sådan, at Palæstina repræsenteres i FN af ambassadør Riyad Mansou, der referer til præsident Mahmoud Abbas.". Jeg kan tilføje, at når lande som Island, Norge, Sverige, Spanien, Irland og mange andre har anerkendt Palæstina, så har de jo fulgt den linje, og det er også det, som vi støtter i Demokraterne. Det er i øvrigt enormt groft, at Holger I Poulsen kobler fredsdemonstranter sammen med massemorderen Anders Breivik.

Det er netop den type kommentar, der afsporer en konstruktiv debat.

Borgerforslaget

Jeg håber derfor, at du, som læser dette, vil gå ind og give din underskrift til borgerforslaget om, at "Danmark skal anerkende Palæstina som en selvstændig stat - ligesom Island, Norge, Sverige og flere andre lande har gjort det". Hvis vi er mange, der giver en underskrift, så bliver Folketinget nødt til at forholde sig til det.

Vi skal netop ikke lukke øjnene for, hvad der sker, og derfor er jeg også enig med Michael Harild, når han slår fast, at "skal der komme en åbning til løsning af konflikten, så må Israels venner træde i karakter og kræve, at Israel øjeblikkelig stopper det sandsynlige folkemord og krigsforbrydelserne i Gaza. Det må kræves, at den fortsatte udbygning af bosættelserne på Vestbredden øjeblikkelig stoppes, og at de daglige morderiske overfald og chikanerier på den palæstinensiske befolkning på Vestbredden ophører (Bornholms Tidende den 6. november)".

Målet er fred for både israelere og palæstinensere - og det vil jeg altid kæmpe for!

FÅ ABONNEMENT