Lokale læger frygter at klinikker på Bornholm vil dreje nøglen om

Lokale læger frygter at klinikker på Bornholm vil dreje nøglen om
Arkivfoto
SYNSPUNKT | DEBAT | Fredag 1. august 2025 • 15:30
Af:
Praktiserende læge
Rikke Hjorth Westh -
alle de andre 18 praktiserende læger på Bornholm
SYNSPUNKT | DEBAT | Fredag 1. august 2025 • 15:30

Det vil være katastrofalt for bornholmerne. Vi er nu kun 19 bornholmske praktiserende læger.

Da jeg startede som praktiserende læge i 2005, så var der 31 praktiserende læger på Bornholm. Langsomt er de forskellige lægeklinikker i de små byer lukket, fordi der ikke stod en speciallæge i almen medicin klar til at nedsætte sig på Bornholm. Nu er vi 19.

Igennem de 20 år er arbejdet som praktiserende læge også blevet forandret en hel del.

Nu er vores patienter multisyge ældre, og en meget større del af udredningen og behandlingen er endt hos den praktiserende læge og vores konsultationssygeplejersker. Kronikerkontrollerne fylder en hel del. 60 % af vores patienter på Bornholm er over 60 år.

Den praktiserende læge er det sted i vores samfund, hvor man stadig kan komme kvit og frit med alt fra fodvorter, psykosociale problemer, attester, kroniske lidelser og kræftudredninger.

Dækningstruede

Vi er på Bornholm lægedækningstruede, og det er umådeligt svært at fylde vores uddannelsesstillinger — og endnu sværere at trække en speciallæge i almen medicin til øen.

Vi har arbejdet med problematikken i årevis – selvom det faktisk er regionernes ansvar at skaffe en fast egen læge til alle danskere – og vi ved efterhånden, hvad vores lægekollegaer ønsker.

Gode boliger, job til ægtefælle, godt socialt og professionelt netværk — listen er lang. Der er mange knapper at skrue på, hvis der virkelig investeres i at trække læger til Udkantsdanmark.

Der har igennem de sidste to år været et større arbejde i gang for at lave en solid plan med henblik på at løse Danmarks lægedækningsproblem, og vi bornholmske læger har stået på sidelinjen, klappet i hænderne og rost regeringen for at lytte til Strukturkommissionens anbefalinger.

Senest var vores sundhedsminister, Sofie Løhde, på Folkemødet i min by og fortalte smilende om de mange nye læger, der vil komme ud i vandkantsdanmark.

Men nu klapper vi ikke længere…

Lovpakke 2, som er næste trin i sundhedsreformen, indeholder desværre elementer, som med stor sikkerhed vil udtynde Bornholm yderligere for praktiserende læger.

Man vil fratage de praktiserende læger rettigheder og muligheder for selv at bestemme og planlægge deres arbejde i egen klinik, og det er jo netop den mulighed for at få foden under eget bord, som virker tiltrækkende på de 80 % af de kommende praktiserende læger, der gerne vil være selvstændige i egen praksis.

Man vil centralisere magten og bestemme åbningstider, hvor mange patienter vi skal passe, og fjerne vores indflydelse på, hvilke arbejdsopgaver vi skal varetage — samt fjerne vores klagemuligheder.

Vi fratages desuden forhandlingsretten og kommer ikke til at sidde i sundhedsrådene.

Bekymring og frygt

Jeg hører mange bekymringer fra de læger, som allerede er i uddannelse til at blive praktiserende læger. De tvivler på, om det er den rette uddannelsesvej at gå, og ældre kolleger ønsker at stoppe før tid.

Jeg frygter, at denne udanske og udemokratiske centralisering af vores handlemuligheder vil gå ud over bornholmerne og ikke skabe de 5.000 praktiserende læger, som Danmark går og venter på.

Jeg frygter, at flere af de bornholmske klinikker vil give op på praksislivet og dreje nøglen om. Det vil være katastrofalt for bornholmerne. Vi er nu kun 19 bornholmske praktiserende læger.

Kære politikere - lyt!

Hvordan sundhedstilbuddene i Danmark tilrettelægges, er i alles interesse. Vi har alle – hver og én – brug for en egen læge og helst en, der kender os godt. Forskning viser, at det giver bedre sundhed og behandling for den enkelte.

Det er vores alles folkevalgte politikere, som tager beslutningerne om vores fælles sundhedsvæsen på vores vegne. De bør lytte, gå i dialog og sætte sig ordentligt ind i konsekvenserne, før de tager livet af din praktiserende læge, som du kender den i dag.

Jeg vil opfordre vores sundhedsminister og vores politikere til grundig dialog — og jeg inviterer jer gerne indenfor i min arbejdsdag på Bornholm.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT