Jeg er for meget på afstand af kommunen til at vide noget præcist om årsagen til manglende trivsel, men problemet tegner sig tydeligt.
Jeg mener, at det er et råb om hjælp fra medarbejderne, når man ser sygefravær på over 20 procent. Det er ikke glade, motiverede medarbejdere, der melder sig syge. Det er pressede medarbejdere, der mangler mening i deres arbejde.
For år tilbage deltog jeg i møder, hvor politikere fortalte om en omorganisering af ældreområdet. En af ambitionerne var dengang, at medarbejdere i nogle dele af ældreplejen skulle have lige mange nat- og aftenvagter.
Det viste sig, at nogle ældre medarbejdere gerne arbejdede nat, hvor de fik tillæg, og hvor de havde mere fri efterfølgende. Småbørnsforældre arbejdede helst i dagtimerne, og nogle medarbejdere foretrak aftenvagter. Jeg forestiller mig, at de yngre medarbejdere med børn var mindre motiverede, efter at politikerne besluttede, at de skulle arbejde mere om natten. Det var jo også meningsløst, når der nu netop var kollegaer, der helst arbejdede om natten.