Kommunen har et trivselsproblem

Kommunen har et trivselsproblem
Kommunen har et trivselsproblem, mener Frederik Tolstrup. Foto: Marine Gastineau
KOMMENTAR | DEBAT | 4. JAN • 05:30
Af:
Frederik Tolstrup
spidskandidat for Venstre ved KV25
KOMMENTAR | DEBAT | 4. JAN • 05:30

Kommunen har et trivselsproblem, som politikerne gør alt for lidt for at løse, lyder det i et indlæg fra Frederik Tolstrup.

Når der er problemer i skolen, eller vores pårørende oplever at få utilstrækkelig hjælp fra kommunen, så interesserer vi os alle for kommunalpolitik.

Derfor bliver hverdagens velfærd ofte omdrejningspunktet ved et kommunalvalg, som vi skal have i dette år. Bornholmerne ønsker sig gode daginstitutioner, de ønsker sig en skole, hvor ungerne lærer noget, og en ældrepleje man kan have tillid til.

Opgaven for os, der gerne vil politik, er enkel og vanskelig på samme tid. Hverdagens velfærd skal virke bedre, men hvordan? Hvilke problemer står i vejen?

Trivsel

Medarbejdernes trivsel er afgørende for, hvordan kommunen fungerer, og det burde have en masse fokus.

Det har dog været småt med interessen. Bornholms Regionskommune har i 2024 iværksat initiativer til at få sygefraværet bragt ned. Det er fint, men man ser ikke på det høje sygefravær som et tegn på manglende trivsel. Det synes jeg er mærkeligt.

Afgørende for succes

Jeg har været selvstændig erhvervsdrivende i mere end ti år. Forskellen på succes og fiasko begynder med, hvordan man behandler sine ansatte.

Det drejer sig ikke om at efterkomme alle de ønsker, som ansatte måtte have. Der vil og skal være krav på en arbejdsplads. Derudover skal man tilbyde en grad af fleksibilitet og mulighed for indflydelse på, hvordan arbejdet udføres. Den perfekte arbejdsplads findes ikke, men niveauet for trivsel i kommunen er simpelthen for lavt.

Hvordan?

Generelt opstår trivselsproblemer som følge af dårlig planlægning, meningsløse arbejdsgange eller uigennemtænkte omstruktureringer.

Jeg er for meget på afstand af kommunen til at vide noget præcist om årsagen til manglende trivsel, men problemet tegner sig tydeligt.

Jeg mener, at det er et råb om hjælp fra medarbejderne, når man ser sygefravær på over 20 procent. Det er ikke glade, motiverede medarbejdere, der melder sig syge. Det er pressede medarbejdere, der mangler mening i deres arbejde.

For år tilbage deltog jeg i møder, hvor politikere fortalte om en omorganisering af ældreområdet. En af ambitionerne var dengang, at medarbejdere i nogle dele af ældreplejen skulle have lige mange nat- og aftenvagter.

Det viste sig, at nogle ældre medarbejdere gerne arbejdede nat, hvor de fik tillæg, og hvor de havde mere fri efterfølgende. Småbørnsforældre arbejdede helst i dagtimerne, og nogle medarbejdere foretrak aftenvagter. Jeg forestiller mig, at de yngre medarbejdere med børn var mindre motiverede, efter at politikerne besluttede, at de skulle arbejde mere om natten. Det var jo også meningsløst, når der nu netop var kollegaer, der helst arbejdede om natten.

Det, som jeg her beskriver, er sikkert lavet om mange gange siden. Det er et eksempel på, hvordan medarbejdere kan opleve en omorganisering som meningsløs.

Rammer både medarbejdere og borgere

Dårlig trivsel rammer ikke bare medarbejderne - det rammer selvfølgelig også borgerne.

Når der er dårlig trivsel i et hjemmeplejeteam, så kan man dårligt forestille sig, at de ældre får den pleje, som de fortjener. Dårlig stemning på et lærerværelse fremmer heller ikke mulighederne for, at mine børn lærer nok.

Motiverede medarbejdere

Vejen til ordentlig velfærd på Bornholm går gennem motiverede medarbejdere i vores kommune.

Alle ønsker, at vi får en mere velfungerende kommune, hvor ældreplejen fungerer stabilt, og hvor børnene lærer noget i skolen. Derfor bliver vi nødt til at tale om de trivselsproblemer der er. De forsvinder ikke, selvom vi lader som om, de ikke eksisterer.

Godt nytår til alle.

Borgmesterdebat

Hver måned bringer Tidende et indlæg fra en af de mest oplagte borgmesterkandidater - Anne Thomas (s) og Frederik Tolstrup (v). Denne gang er det Frederik Tolstrup

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT