Men når jeg i denne sammenhæng skriver "memento Mori" – med stort M i Mori – referer jeg ikke til betragtninger om vores alle sammens dødelighed, men til Yoshiro Mori, som er endnu et eksempel på en hurtig deroute. Så husk endelig på ham.
I begyndelsen af årtusindet var han Japans premierminister, nu er han mest kendt for, at han i februar 2021 måtte trække sig som chef for Japans organisationskomité for OL i Tokyo. Det skyldtes, at han kom galt af sted, da han udtalte sig nedsættende om kvindelige bestyrelsesmedlemmer:
"Hvis vi øger antallet af kvinder i bestyrelsen, så er vi nødt til at være sikre på, at deres taletid bliver delvist begrænset. De har svært ved at stoppe, og det er irriterende".
Dét var godt nok dumt sagt! Uanset om han mente det eller ej.
I starten nægtede han at trække sig tilbage, og det er i den situation, jeg gætter på, at han er endnu et eksempel på en person, som har haft nogle dage, hvor han havde mest lyst til at sige "Yoshiro Mori, duuuuut", når hans telefon ringede, så han kunne finde ud af, om der var tale om en irriterende journalist, som ville bore i hans forhold til kvinder, eller om det eventuelt var et mere fredeligt opkald, som han gerne ville besvare, og hvor han ikke risikerede at blive afbrudt i sin talestrøm af en langtsnakkende kvinde.