Energiøen bør nedskaleres for at passe til Bornholm

Energiøen bør nedskaleres for at passe til Bornholm
Energiø Bornholms hav- og landanlæg vil forandre hele Bornholm minimum de næste 30 til 50 år, skriver Torben Westh Jensen blandt andet i dette debatindlæg. Arkivfoto: Berit Hvassum
SYNSPUNKT | DEBAT | AAKIRKEBY | Fredag 29. april 2022 • 15:30
Af:
Torben Westh Jensen
Søndre Landevej 110
Aakirkeby
SYNSPUNKT | DEBAT | AAKIRKEBY | Fredag 29. april 2022 • 15:30

Hvorfor kan der ikke bygges en kunstig ø til transformatorstationen syd for Bornholm, ligesom de gør ud for Jylland? lyder et af spørgsmålene fra Torben Westh Jensen.

Det er pt. besluttet i Folketinget at etablere 2 gigawatt havvindmøllepark syd for Bornholm, hvilket efter min mening er rigelig stort til Bornholm, hvis vi skal undgå at ødelægge vores natur og havmiljø.

Jeg og mange andre mener, Energiø Bornholm skal nedskaleres for at passe til Bornholm.

Findes der ikke en eneste bornholmsk politiker med mod nok til at ville beskytte Bornholms natur og havmiljø? Eller har de kun en mening, hvis det drejer sig om en hytte i et træ?

Jeg undres stadig over, at politikere både lokalt og i resten af landet kun kan se fordelene ved at opføre havvindmølleparker overalt.

Energiø Bornholms hav- og landanlæg vil forandre hele Bornholm minimum de næste 30 til 50 år, og derfor mener jeg, at alle bornholmske politikere har pligt til at udtale sig om dette. Jeg mener, de bør forholde sig kritisk, og at de også har pligt til at sørge for, at der bliver en balance i tingene og ikke kun taget hensyn til vores energibehov. Det samme gælder for politikere i resten af Danmark.

Findes der ikke en eneste organisation i Danmark som Danmarks Naturfredningsforening med flere, der har en mening om dette, eller er samtlige borgere på Bornholm og i Danmark bare glade for, at det ikke skal ligge i deres ”back yard”?

Apropos ”back yard” så er det ved at blive sådan, at hvis man som jeg bor med udsigt til havet, så tæller ens meninger slet ikke, fordi man kun tænker på sin havudsigt og ejendomsværdi.

Vi der skal være naboer til alt dette bliver på den måde slet ikke taget alvorligt.

På grund af krigen i Ukraine vil regeringen have etableret Energiø Bornholm endnu hurtigere, og samtidig vil de gøre den endnu større.

Fra starten er der lavet forarbejde til 3 gigawatt, og nu tales der om 3,8 gigawatt.

Det vil sige, at der er tale om næsten en fordobling af anlæggenes størrelse, som de pt. vil gøre ved at overplante havvindmøller, så de kommer til at stå for tæt, og med hensyn til landanlægget så vil de formentlig bare tage noget mere af vores jord.

Overplantningen vil sikkert vise sig at gøre vindmøllerne ineffektive, fordi de står for tæt og skygger for vinden.

Jeg mener, det er en underlig elastik i metermål-agtig måde, at gøre tingene på, og at vi i princippet kun har forholdt os i høringerne til 2 gigawatt.

Hvor mange hektar bliver landanlægget på, når der skal laves 3,8 gigawatt?

Hvor skal ptx-anlægget ligge, og hvor stort bliver det?

Der har været skrevet om eksplosionsfare på transformatorstationen. Hvis der sker en fejl, så jeg håber, at ptx-ammoniakanlægget skal ligge langt væk fra transformatorstationen, for ellers risikerer vi, at det ender som afsnit 24 i ”Jul på Vesterbro” !

Hvor stort ender hele dette kæmpe industrianlæg med at blive? Er der nogen grænse?

Hvorfor gennemfører man høringer, når alting hele tiden bliver lavet om?

Er det i det hele taget lovligt at ændre på alting, efter sagen har været i høring?

Skal høringerne gå helt om?

Hvorfor kan der ikke bygges en kunstig ø til transformatorstationen syd for Bornholm, ligesom de gør ud for Jylland?

Er naturen og menneskerne mere værd i Jylland, når de kan bruge 38 milliarder på en kunstig ø? – som vi formentlig skal være med til at betale over skatten.

Jeg vil meget gerne have svar på mine spørgsmål fra ansvarlige politikere.

Processen i forbindelse med høringer og dialog med borgerne er under al kritik.

Energistyrelsen bedyrer gang på gang, at de vil lytte til os og i dialog, men i virkeligheden er der ikke noget, der kunne ligge dem mere fjernt.

Det hele virker som et spil for galleriet og noget, der bare skal sættes flueben ved ligesom de forskellige rapporter om dyreliv med mede.

Det er alt sammen bare noget, de er forpligtede til at lave ifølge en totalt forældet lovgivning, og herefter kan gravemaskinerne gå i gang.

Det er sørgeligt, og det er alt sammen noget, vi kommer til at fortryde, når det viser sig, at der er taget en masse forkerte beslutninger, fordi vores regering bilder os ind, at det haster. Der findes alternative løsninger, og vi skal alligevel have andre energikilder til, når det ikke blæser!

Det er desværre ikke første gang, vores regering med Mette Fredriksen i spidsen har taget forhastede, ubalancerede beslutninger.

Den forhastede proces med Energiø Bornholm ender ligesom minksagen med at blive en katastrofe for Bornholm og i sidste ende for hele Danmark, fordi der ingen hensyn tages til natur, havmiljø og mennesker. Det hele handler kun om energi og penge og politikernes egne karrierer.

Jeg er ikke imod havvindmøller, men det skal gøres klogt, og der skal tages hensyn til andet end vindmølle-industrien.

Havvindmøllerne skal mindst 20 kilometer fra land, og hele det kystnære havområde skal fredes for opsætning af havvindmøller i hele Danmark.

Der må og skal vedtages love som begrænser udbygningen af havvindmølleparker med hensyntagen til naturen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT