Debat: Parkering i Gudhjem

Debat: Parkering i Gudhjem
Arkivfoto: Berit Hvassum
LÆSERBREV | GUDHJEM | ABONNENT | 9. OKT 2021 • 21:05
Af:
Søren Danig
formand Gudhjem Erhverv
LÆSERBREV | GUDHJEM | ABONNENT
9. OKT 2021 • 21:05

Hvor har Søren Schow (V) ideen omde 24-timers betalt parkering i Gudhjem fra?


Kære Søren Schow. Som reaktion på dine ”overraskelser” i avisen tirsdag den 5. oktober, bliver jeg desværre nødt til at forklare dig lidt om den demokratiske proces i Gudhjem Erhverv, og i samarbejdet med Gudhjem By- og Museumsforening.

Når jeg skriver til politikerne som formand for Gudhjem Erhverv, så er det ikke mine personlige holdninger, jeg udtrykker, men erhvervsforeningens. Når jeg skriver som formand, så er det altid efter en intern afstemning i bestyrelsen, og oftest efter at medlemmerne af foreningen har haft mulighed for at ytre sig.

Gudhjem Erhverv har gennem flere år været fortaler for en udvidelse af betalingsparkeringen, således til den kommer til at dække hele den nedre del af Gudhjem. Primærbaggrunden for dette er at undgå, at bilisterne parkerer gratis i de små gader fremfor på den store parkeringsplads ved Gudhjem Røgeri, samt ikke mindst for i det hele taget at forsøge at holde så meget som muligt af trafikken ovenfor byen.

Gudhjem Erhverv har sammen med Gudhjem By- og Museumsforening udarbejdet en liste med cirka 50 forskellige forslag til afhjælpning af trafik- og parkeringssituationen i Gudhjem. INTET sted står der nævnt noget om 24 timers betalingsparkering som en mulig løsning. Det har således ikke været nævnt af hverken Gudhjem Erhverv eller Gudhjem By- og Museumsforening, som et forslag i forhandlingerne med embedsværket.

I den konkrete sag omkring 24 timers betalingsparkering må du således have kortsluttet den demokratisk proces og truffet en beslutning på et uoplyst grundlag, og ja, selvfølgelig har du gjort nogle enkeltpersoner en tjeneste.