Debat: Man bør ikke ryge ukritisk med på 'murstensbølgen'

Debat: Man bør ikke ryge ukritisk med på 'murstensbølgen'
Radikale Venstre på Bornholm mener, at man skal starte med at opgradere Ullasvej klimamæssigt og energimæssigt. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
SYNSPUNKT | BORNHOLM | ABONNENT | 21. SEP 2021 • 18:21
Af:
Niels Ebbesen
 Øsergade 24
 Allinge
kandidat for Bornholms Radikale Venstre
SYNSPUNKT | BORNHOLM | ABONNENT
21. SEP 2021 • 18:21

I den standende debat om Snorrebakke-byggeriet er det blevet lidt af en punchline at tale om ”mursten i stedet for mennesker”. I den forstand, at anlægsudgifter har det med at blive vedtaget og bevilget for hurtigt og på en måde, der går ud over driften. Det har i hvert fald i to tilfælde ført til indlæg fra repræsentanter for de kommunalt ansatte, hvor de gør opmærksom på, at de sådan set også er en slags mennesker, og at deres arbejdsmiljø og arbejdsforhold trænger til at blive forbedret. Det første har de selvfølgelig helt ret i; det andet gælder vel også nogle steder omkring i de kommunale bygninger.

Det har fået mig til at tænke lidt nærmere over symbolindholdet i ordet 'mursten'.

Man kan tænke på plejecenter Snorrebakken, Campus Bornholm og nu altså et eventuelt kommende rådhus i Knudsker.

I alle tilfælde er der tale om en betydelig centralisering, forestillingen om, at stort er bedre og mere rationelt, og om aktiv kassetænkning ud over kommunens egne midler. Der er ikke altid, at det er så simpelt. Ofte ryger der noget værdifuldt ud med badevandet i den proces, og der er også en tendens til, at de store byggeaktiviteter ender med at gå ud over driften. Selvom renten er lav, lånenes løbetid 30 år, og der kan søges støtte og midler undervejs, så bør man holde fornuften fangen og ikke nødvendigvis ryge ukritisk med på 'murstensbølgen'.

Et konkret eksempel på, hvad jeg mener. Oppe i Sandvig lå der et fremragende ældre- og plejecenter. Det bestod af en linje stenhuggerboliger omdannet til beskyttede boliger og lige bag ved en moderne plejehjemsfløj med boliger, køkken og personalefaciliteter. Enestående smukt placeret, og hvad der er lige så vigtigt: beliggende i den landsby og egn, hvor beboerne havde levet måske hele deres liv. For eksempel kunne Erika, som havde sin mand på dette plejehjem, hver dag cykle fra Tejn til Sandvig og være sammen med ham et par timer. Indtil det centrale Snorrebakken med store køkkener, boligsikring og fanden og hans pumpestok stod færdigt og klar til indflytning. Så var det slut med cykelturene og også med (kontakt med) manden, som døde kort efter flytningen. Jeg påstår ikke, at dødeligheden ligefrem indgår i regnearkene, men det er i hvert fald ofte sådan det går, når man rykker de gamle op med lange, lange rødder.

Jeg arbejdede i 40 år på Bornholms Gymnasium og kunne komme med nette historier om hele tilblivelsen af det projekt, men det vil jeg afholde mig fra af habilitetsårsager. Jeg vil nøjes med at sige, at større, centraliseret og spritnyt ikke altid er bedre.

Hvad så med rådhuset i Knudsker, som jo ikke er et rigtigt rådhus, sådan som man havde tidligere i centrum af købstaden med rådhusplads og det hele. Det er heller ikke en egentlig SAMLING af kommunens ansatte og politikere; de vil stadig være fordelt på tre matrikler. Ja, allerede ved regionskommunens start sikrede man optimal netforbindelse mellem alle kommunale matrikler; der blev trukket højhastighedsfiber så lyd og billede og sagsakter på sekunder kunne stå på den skærm, hvor der var brug for det.

Radikale Venstre på Bornholm mener om den sag, at man skal starte med at opgradere Ullasvej klimamæssigt og energimæssigt. Det er grønnere og medfører helt sikkert forbedret arbejdsmiljø. Der er givet også andre lokaliteter, som trænger til en overhaling og forbedret indretning. Det skal man gøre. Men det planlagte byggeri kræver yderligere omtanke og også en vurdering af projektets grønne bundlinje.

Endelig mener vi, at Rønne Biblioteket skal blive, hvor det er. Det er yderligere et eksempel på noget eksisterende, som fungerer forbilledligt, og som man alene af den grund skal lade være i fred. Og de yderligere planer om Dams Gård og kulturhus og byggeprojekter på grundene dernede er forskruede.

Konsulentfirmer sprøjter PDF-rapporter med flotte visualiseringer ud i hobetal; dem er der alt for tit grund til at være skeptisk og kritisk overfor. Vi skal i hvert fald holde fornuften fangen; det er os og ikke dem, der bestemmer. Så kunne vi måske i stedet for få råd til et ungdomshus, en skatepark og den slags.