Debat: Er masseturisme på Bornholm et problem?

Debat: Er masseturisme på Bornholm et problem?
"En øget turisme betyder flere sommerhuse, fleksboliger, campingpladser og/eller hoteller og i øvrigt et øget trafikpres, hvilket igen medfører behov for flere parkeringspladser og muligvis også omfartsveje – tænk bare på de skrinlagte planer om en omfartsvej rundt om Nexø," skriver Flemming Sorth, kandidat for Konservative Folkeparti til KV21. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 9. JUN 2021 • 13:25
Af:
Flemming Sorth
kandidat for Konservative Folkeparti til KV21
| ABONNENT
9. JUN 2021 • 13:25

LÆSERBREV

For at kunne svare på det spørgsmål, må man måske stille sig et andet spørgsmål!

Hvad er det, der gør Bornholm så fantastisk både at bo på permanent og at komme her som turist, herunder som sommerhus- eller fleksboligejer?

Jeg kan ikke besvare spørgsmålet på alles vegne, men mon ikke det er noget med den skønne natur, de pittoreske småbyer og den fred og ro, der hviler over det meste af øen?

Bornholm er ikke nogen kæmpe ø, og der er alene det areal, som der nu engang er. En øget turisme betyder flere sommerhuse, fleksboliger, campingpladser og/eller hoteller og i øvrigt et øget trafikpres, hvilket igen medfører behov for flere parkeringspladser og muligvis også omfartsveje – tænk bare på de skrinlagte planer om en omfartsvej rundt om Nexø.

Historisk set fører en øget turisme til problemer. Det kan ende med, at lokalbefolkningen ser skævt til de turister de ellers var glade for, da der var færre af dem. Det skaber en ubalance. Både i Amsterdam, Barcelona og Venedig er problemerne med masseturisme åbenlyse!

Mallorca blev i 60'erne og 70'erne udviklet så hurtigt, at man senere måtte slå bak og nedrive flere hoteller, man i hast havde opført for at få endnu flere turister. Missionen lykkedes og Mallorca er i dag en dejlig ø at besøge.

Mallorca er på størrelse med Fyn, mens Bornholm er en hel del mindre og da for – i alt fald efter min mening – mere sårbar. Jeg vil nødig lyde som en sur, gammel mand, der vil begrænse adgangen til Bornholm til de få. Men jeg mener, at der må være en grænse for mængden af besøgende, og jeg mener også, at den grænse er nået for sommermånederne, mens der stadig er plads til langt flere i den resterende del af året.

Emnet er vel oplagt at diskutere på et møde – ikke Folkemødet – men derimod på et møde, hvor alle fastboende og sommerhus-/fleksboligejere kan møde op og give deres mening til kende.

For et Bornholm i balance!