Ateist eller agnostiker

KOMMENTAR | DEBAT | 6. MAR • 15:33
Af:
Anja Svart Kofod
KOMMENTAR | DEBAT | 6. MAR • 15:33

Vished eller uvished?

Efter at have læst Jimmi Stenders synspunkt, onsdag den 5. marts 2025 i Bornholms Tidende om hans ateisme og politiske højredrejning, vil jeg gerne definere blandt andet de to begreber ateisme og agnostiker samt fortælle lidt om hvem jeg er.

Ateisme (fra græsk): uden Gud, fravær af tro, afvisning af eksistensen på en eller flere guder.

Agnostiker (fra græsk): ukendt/uerkendelig, agnosticisme er det synspunkt, at det ikke er muligt at få vished om Guds (eller andre guders) eksistens.

Hvem er jeg?

Tak for opfordringen Jimmi Stender. Jeg læste med stor interesse om din ateistiske kulturkristne definition af dig - dog vil jeg sige, at man kan vel sagtens være højreorienteret og være ateist?

Jeg vil gerne på egne vegne definere mig selv som:

- venstreorienteret (Enhedslisten),

- fornuftigt tænkende og rationelt menneske,

- homoseksuel

og sidst men ikke mindst

- agnostiker.

Jeg kan ikke se mig selv som højreorienteret, da jeg til daglig arbejder med mennesker og er blandt mennesker med forskellige seksualiteter, da jeg er med i den bornholmske LGBT+ gruppe Fria Fâula, men i dette synspunkt taler jeg ud fra mit eget ståsted.

Jeg har hjertet med det, som jeg gør, og kan ikke gøre det mere rødt - alle mennesker (også mænd og kvinder) er lige værd i mine øjne. Den eneste forskel er genitalierne.

Vi er alle født ligeværdige uanset, om vi har en tro eller ikke tro på den ene eller anden måde, race/etnicitet, seksualitet og så videre.

Yde før nyde

Nej, vi er ikke alle født med en guldske i munden. Det er noget, som man skal arbejde sig op til - og vi er ikke hinandens egen lykkes smed; dårligt udtryk fra højrefløjen. Jeg vil hellere sige, at vi skal yde, før vi kan nyde det.

Jeg er et fornuftigt tænkende og rationelt menneske; tror på det bedste indtil det modsatte er bevist - er glad for at Mette Frederiksen er vores statsminister i Danmark. Det galt specielt under coronaen, der nedlagde det meste af Danmarks liberale erhverv - blandt andet mit som fysiurgisk erhvervs- & idrætsmassør (i daglig tale bare massør). Jeg tror på at coronaen var menneskeskabt, og til de, som ikke har haft det, vil jeg bare sige, at det ikke var sjovt at have - jeg var syg i cirka 14 dage, og efterfølgende meget træt.

Jeg er ikke bange for at sige min mening, og jeg kan godt brøle op, når der sker uretfærdighed i verden - blandt andet indenfor LGBT+ miljøet.

Hvorfor al den både homofobi og ikke mindst xenofobi, der er i verden? Det misklæder folk at gå rundt og spytte på folk, og at nogle af os ikke tør holde sin partner i hånden - men også at få hadbeskeder i det offentlige rum i oplæg, som handler om LGBT+ - vi har altså også retten til at være her uden at være andenrangsmennesker.

Vi lever altså i 2025 og ikke i den mørke middelalder.

Agnostiker

Jeg er agnostiker, fordi jeg ikke kan se muligheden at få vished om Guds (eller andre guders) eksistens; HAN - eller hvad DEN nu er, har gjort mig så meget ondt - taget en masse fra mig - blandt andet min elskede far og også min skønne kone.

Nogle siger til mig, det er ikke HANS eller DENS skyld, nej, måske - men jeg føler bare, at HAN/DEN ikke hører på mig. Nej, jeg beder ikke til HAM/DEN, men hvis han var retfærdig, havde HAN/DEN måske sørget for, at der ikke var noget der hed sygdomme, for så havde jeg muligvis stadigvæk haft min far og kone.

Jimmi; ja, vi er som sagt mand og kvinde og lige meget værd; som jeg skrev tidligere, så er det var kun genitalierne, der gjorde den "lille" forskel.

Som jeg ser dit synspunkt, så er det meget mandschauvinistisk at skrive sådan. Ja, vi har vel alle hver vores forcer; heldigvis da, ikke sandt? Jeg gider i hvert fald ikke holde kæft eller tie i forsamlinger sådan, som Paulus skriver det i den sorte bog, som jeg ikke tror på.

Ægteskabet

Dermed kom jeg frem til ægteskabet - vi er vel alle mennesker - og jeg kender da en del LGBT+'ere som faktisk er kristne, og gerne vil giftes i kirken.

For mit vedkommende blev jeg partnerregistreret tilbage i august 2003. Da vi fik mulighed at gå fra en partnerskabsattest til en vielsesattest i 2012, så gjorde vi det. Grunden var, at det var vigtigt for mig at kalde min kone for min ægtefælle og ikke en registreret partner - måske du forstår og kan skelne forskellen?

De - sorte - præster, som der desværre findes en del af på Bornholm, og præster, der generelt ikke vil vie homoseksuelle - de skal da bare ud af klappen hurtigst muligt. De har påtaget sig et embede, og det gælder for alle, at vi kan være mennesker uanset hvad. Vi lever - som jeg også skrev før - i 2025 og ikke i den mørke middelalder.

Derfor har jeg det også sådan, at kirke og stat skal adskilles.

Imod højrebølge

Ja, og jeg er imod den højrebølge, der netop nu skyller ind over i verden - hvad skal had til forskellige grupperinger af mennesker til for eksempel.

Trump har efter kun knapt to måneder i sædet som præsident allerede ødelagt hele verden. Det kan godt være at en vis herre over i Rusland er farligere; men jeg synes nu også, at Trump er mindst lige så farlig.

Det er til at blive helt dårlig af - lad os få medmenneskelig ind på banen igen, det vil klæde verden. Vi er alle sammen mennesker og burde tage ved lære af det.

Jeg gik i skole i 1970'erne og frem til 1986 - under den kolde krig. Nej, hvor var det forfærdeligt, og skal vi til at have det sådan igen, eller kommer der rent faktisk en 3. verdenskrig?

Det håber jeg ikke. Jeg håber at min generation og mine efterkommere kan komme til at opleve verden i fred og fordragelighed. Det ser desværre bare ikke sådan ud for tiden, og jeg synes det er katastrofalt, at vi ikke kan være venner alle sammen.

Jeg tror også på ytringsfrihed, men der skal være mere sandhed end løgne - da en vis Trump siger det mest mærkelige til alt og alting. Hvor i alverden har han trukket sit menneskekort henne?

Han burde skamme sigover at sige, at alle der, ikke er oprindelige amerikanere, skal ud af USA, hm....mig bekendt er hans familie fra Tyskland - og hans kone er ikke oprindeligt amerikaner.

Transseksuel eller transkønnet

Til allersidst vil jeg forsvare det med, at børn ikke er transseksuelle - der er altså forskel på at være transseksuel og transkønnet.

Jeg havde selv (d)en tåbelige idé, da jeg var barn, at jeg ville være mand, og skulle have en kønsskifteoperation, når jeg blev gammel nok. Men fra jeg var cirka i starten af min pubertet og til cirka 31 år betegnede mig selv som biseksuel - men da jeg fandt ud af, at jeg kunne score mit eget køn, så har jeg efterfølgende og udelukkende betegnet mig selv som værende homoseksuel og er stolt af det.

Desuden er jeg en forkæmper i Fria Fâula, at vi alle skal og kan være her - mangfoldighed længe leve; derfor er Pride Bornholm også vigtig i år.

Men som skrevet tidligere er dette synspunkt mit ene og alene - og børn er altså seksuelle væsener, allerede i en alder af tre-fire år ved de altså meget mere, end vi går og tror og ved.

Jeg har arbejdet i mange institutioner, og der var mange af de børn, der godt vidste hvad homoseksualitet og i den dur var og er. Så det der med had og homofobi hører de hjemmefra og er det, som de bliver fodret med.

Kære forældre: Vær med til at ikke dømme og/eller fordømme andre mennesker og kom ikke med hverken homo- eller xenofobiske kommentarer, vi er altså mennesker uanset.

Vi betaler altså også vores husleje, betaler skat og har gode jobs; så vi behøver ikke skjule os selv, vel?

Det var så min definition på mig, min holdning til forskellige ting - og tak for at I læste med så langt; og husk mennesket og humanismen først, dernæst fred og fordragelighed i hele verden - tak.

FÅ ABONNEMENT