Alle rejsende til og fra Bornholm uanset om det er turister, øboer eller erhverv har interesse i at have en trafikforbindelse, som er så optimal som muligt. Og mange vil måske mene, at man skal have samme mulighed, som hvis man bor på f.eks. Lolland eller Als til at bevæge sig frem og tilbage.
Vi har igennem mange år været vant til at acceptere ringere vilkår på trafikbetjeningen end resten af Danmark på grund af distancen til fastlandet. Det, der tidligere var en stor begrænsning på grund af distancen, er måske ikke længere så stor en begrænsning. Det forudsætter dog, at man ønsker at undersøge det.
Kommissorium om undersøgelse af trafikbetjeningen af Bornholm og evaluering af kontrakten om færgebetjeningen af Bornholm eller Bornholmeranalysen, som den lidt mere mundret også kan benævnes, kører desværre i den samme rille som hidtil. Hvis man ønsker at undersøge trafikbetjeningen af Bornholm og undersøge muligheder for forbedringer, bør man ikke begrænse sig til de allerede eksisterende forbindelser, men ligeledes undersøge alternativer.
En fast forbindelse (bro/tunnel) til Bornholm vil ikke blive behandlet i Bornholmeranalysen. Fint nok vil mange måske tænke, men med hvilken baggrund? Der er nemlig endnu ikke brugt ressourcer på at undersøge, hvorvidt en fast forbindelse fra og til Bornholm kunne være en alternativ løsning. Jeg vil derfor med dette indlæg opfordre alle med interesse i trafikbetjening af Bornholm til at tænke over mulighederne ved en fast forbindelse. De fleste at de oplistede problemområder vil forsvinde med etablering af en fast forbindelse.