Skole er nomineret i konkurrence om digitale krænkelser: 'Vi er meget stolte'

Skole er nomineret i konkurrence om digitale krænkelser: 'Vi er meget stolte'
Nomineringen glæder Alex Bredkjær, der er dansklærer og har stået for projektet med eleverne. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
Fredag 5. februar 2021 • 13:46
Fredag 5. februar 2021 • 13:46

UDDANNELSE

Skoler har landet over indsendt i alt 182 bidrag til en konkurrence, som Bryd Tavsheden og Det Kriminalpræventive Råd har lavet for at bekæmpe digitale krænkelser i kæresteforhold.

Fra Bornholm er 10. klasseskolens bidrag nomineret til at vinde konkurrencen, der bliver endeligt afgjort i uge 6.

Nomineringen glæder Alex Bredkjær, der er dansklærer på 10. klasseskolen og har stået for projektet med eleverne.

– Jeg er superstolt. Både af de to drenge bag bidraget, der er nomineret, og af alle de unge, jeg har. Jeg har en fantastisk klasse, som er gået sammen og har fundet ud af, hvad de hver især er gode til, og så har de arbejdet ud fra det. Det er dem, der har løftet det her projekt og gjort alt arbejdet. Jeg har bare faciliteret rammerne, siger han.

Elevernes produkt

Det er ligestillingsminister Peter Hummelgaard, som sammen med organisationen Bryd Tavsheden og Det Kriminalpræventive Råd afholder den kreative konkurrence mod kærestevold.

Deltagerne er unge i udskolingen og på ungdomsuddannelser, som har formidlet deres tanker om digitale krænkelser i kæresteforhold gennem film, sange, tekster og billeder.

Alex Bredkjær og hans klasse arbejdede i forvejen med emnet krænkelser. Da muligheden for at deltage i konkurrencen bød sig, blev det en del af deres forløb.

– Det passede som fod i hose til vores forløb, og bidragene til konkurrencen blev så den afleveringsopgave, som eleverne skulle lave, siger han.

Ifølge Alex Bredkjær har eleverne selv styret arbejdet med og udformningen af deres kreative bidrag.

– Jeg har i virkeligheden vejledt meget lidt, fordi pointen er, at det er elevernes produkt. Det er meget vigtigt for mig, at det er eleverne, der er på, for så får de et ejerskab over det på en helt anden måde, end hvis jeg stod og sagde, hvad de skulle gøre, siger han.


Tegningen "Udhængt" er det bidrag fra 10. klasseskolen på Bornholm, som er gået videre i konkurrencen mod kærestevold. Den er lavet af eleverne Morten Rasmussen og Naim Christiansen. Foto: Morten Rasmussen og Naim Christiansen

En vigtig anerkendelse

Forløbet mundede ud i flere bidrag til konkurrencen, og nu er ét af klassens bidrag altså gået videre sammen med bidrag fra 11 andre klasser.

Det er Morten Rasmussen og Naim Christiansen fra 10. klasseskolen, der har lavet det udvalgte bidrag, som er en tegning, der hedder "Udhængt".

Ifølge Alex Bredkjær blev det til ved, at de to drenge brugte hver deres styrker i samarbejdet.

– Den ene er rigtig god til at tegne, mens den anden har rigtig mange gode idéer. Sammen lavede de så et vildt godt bidrag, som nu er gået videre. De blev kampstolte, da jeg fortalte dem om nomineringen, siger Alex Bredkjær.

Det bekræfter den ene af makkerparret, Morten Rasmussen, også til Bornholms Tidende.

– Det havde vi ikke lige regnet med, men vi er meget stolte over, vi gik videre, siger han.

Ifølge Alex Bredkjær kan det betyde ekstra meget for den elevgruppe, han arbejder med på 10. klasseskolen, at få en anerkendelse som denne nominering.

– Det er så vigtigt for mig, at det her skulderklap udefra går direkte til eleverne. Jeg kan godt forestille mig, at det ikke er den elevgruppe, der oftest får anerkendelse i deres skoletid. Mange vælger at gå i 10. klasse, fordi de måske har haft en svær skoletid eller fagligt ikke har været helt klar til at starte på en ungdomsuddannelse. Så det her er måske en af de største anerkendelser, de har fået i deres skoletid, som ikke bare er en karakter, men en anerkendelse af noget, de er særligt gode til, siger han.

En viden om digitale krænkelser

Udover anerkendelsen i nomineringen, så har eleverne også fået et vigtigt indblik i problematikken med digitale krænkelser gennem undervisningsforløbet og konkurrencen, fortæller Alex Bredkjær.

– De har fået et sprog for og en opmærksomhed på digitale krænkelser, hvordan de foregår, hvad konsekvenserne kan være og hvordan man kan handle på dem på en hensigtsmæssig måde, siger han.


Leder af 10. klasseskolen John Holm Poulsen fortæller, at organisationen Bryd Tavsheden, som er en af aktørerne bag konkurrencen, før har besøgt 10. klasseskolen og holdt oplæg om krænkelser. 

John Holm Poulsen, der er leder af 10. klasseskolen, fortæller, at Bryd Tavsheden, som er en af aktørerne bag konkurrencen, før corona også har holdt oplæg om krænkelser på 10. klasseskolen, og at de oplæg har gjort stort indtryk på eleverne.

– Bryd Tavsheden har oplægsholdere, der har gjort sig erfaringer med emnet på egen krop, som kommer og fortæller deres historie. Det virker enormt stærkt, og det er virkelig noget, der påvirker hele rummet. Som mennesker har vi jo alle noget med i bagagen, men der er forskel på, hvornår man får en bevidsthed om, at man har været ude for en krænkelse. Vi har oplevet, at nogle elever bliver ramt af oplæggene og må gå ud. Så er lærerne gået med og har taget en walk and talk med dem. Og det er jo lige præcis det, der er pointen. At vi skal bryde tavsheden, siger han.

Den endelige vinder af konkurrencen bliver kåret i uge 6. Dommerpanelet består af forfatter Sebastian Bune og influencer Louise Bjerre, der er fagdommere samt generalsekretæren for Bryd Tavsheden Isabella Wedendahl, forebyggelseschef i Det Kriminalpræventive Råd Tania Schimmel og Ligestillingsafdelingen i Beskæftigelsesministeriet.

Der er en hovedpræmie på 10.000 kr. og en 2. præmie på 5.000 kr. i hver af de to aldersgrupper. Der er altså fire præmier i alt. Uanset om eleverne deltager enkeltvis, som grupper eller som samlet klasse, så er det hele klassen, der vinder præmien.

FÅ ABONNEMENT