Ole Bolin lærte reglerne på den hårde måde: 'Er det bedre, hvis lægerne skal vente forgæves på mig?'

Ole Bolin lærte reglerne på den hårde måde:  'Er det bedre, hvis lægerne skal vente forgæves på mig?'
Patientrejsers regler tilskynder patienter til at rejse i sidste øjeblik med risiko for, at bornholmske patienter kommer for sent frem, mener Ole Bolin. Arkivfoto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 22. NOV 2020 • 10:10
Af:
jakob-noermark
| ABONNENT
22. NOV 2020 • 10:10
SUNDHED

Patienter hænger selv på transportudgifterne, hvis de på egen hånd rejser til København dagen før en konsultation eller operation på et hospital, og aftalen med kort varsel bliver aflyst.

Det lærte Ole Bolin fra Rønne på den hårde måde i forrige uge, hvor hans morgensamtale blev aflyst, efter at han var ankommet til København. Da han havde en fridag, rejste han dagen forinden aftalen med morgenoverfarten til Ystad. Kort før klokken 13 fik han besked på, at samtalen og den følgende dags operation måtte aflyses på grund af mangel på anæstesipersonale.

Han finder det problematisk, at Patientrejser har indrettet sit system på en måde, som skaber et incitament til at drage af sted så sent som muligt, da man risikerer, at sundhedsvæsnets travle læger og sygeplejersker kommer til at spilde deres tid.

- Hvis der er tåget, og flyet bliver forsinket, så står der altså tre højtlønnede mennesker i København og venter på dig. Er det bedre? spørger Ole Bolin.

Patientrejser kan refundere hans rejseudgifter fra forrige uge, men når han skal af sted næste gang til den udskudte tid, bliver det på egen regning.

Hans aftale på Rigshospitalet var klokken ni om morgenen, og netop på grund af det tidlige mødetidspunkt foretrak han at rejse dagen før frem for at risikere, at morgenflyet skulle blive forsinket, forklarer Ole Bolin, der kørte med Rute 700 og selv havde bestilt billetten.

Patientrejser kan bestille uden risiko

Han var ikke klar over, at man som patient løber en risiko med de selvarrangerede rejser, når ens tid på hospitalet bliver ændret, efter at man er taget af sted. Som patient kan man undgå dette ved at lade Patientrejser bestille en rejsen gennem en af hospitalets to tætte samarbejdspartnere, busselskabet Rute 700 eller flyselskabet DAT.

- Vi forstår godt, at folk gerne vil af sted dagen før. Hvis man tager af sted på egen hånd, så bærer også selv ansvaret, hvis ens tid bliver aflyst. Havde han bestilt en rejse med os, ville udgiften være blevet dækket, forklarer sektionsleder Lene Frigaard, der er står i spidsen for Patientrejser.

Hun uddyber, at man kan rejse ud og hjem med Patientrejsers billetter op til én dag før og én dag efter sin hospitalsaftale ovre. Men hvis man vil udnytte tiden i København til besøg hos venner og familie, kan hospitalet ikke kan betale for rejser, når hospitalstiderne bliver rykket.

- Vi kan simpelthen ikke refundere rejser til det, som ikke er formålet, siger Lene Frigaard.

De strækker sig langt

Hun anerkender, at forsinkelser med fly eller færger kan skabe problemer i planlægningen på de københavnske hospitaler, når bornholmske patienter drager mod vest samme dag, som de har en tid.

- Det er noget, vi oplever fra tid til anden. Sådan er jo at bo på en ø. Selvfølgelig er der enkelte, som må have en ny tid en anden dag, men jeg synes, at afdelingerne strækker sig rigtigt langt for at få det til at gå op, siger Lene Frigaard som svar på Ole Bolins bekymring.

Bornholms Hospital kan dække transportudgifterne til aflyste tider, når turen er bestilt gennem Patientrejser på grund af samarbejdsaftalerne med DAT og Rute 700, oplyser sektionslederen. Hvert år betaler eller refunderer Patientrejser 40.000 enkeltrejser for bornholmske patienter – dette tal omfatter også rejserne, som patienter selv lægger ud for i første omgang. De fleste vælger at rejse med fly. Med Rute 700 kan man imidlertid blive kørt helt til flere af hovedstadens hospitaler, men bus- og færgerejsen kan være lidt mere krævende, og derfor foretrækker flest flyet, fortæller Lene Frigaard.

 
 

Fakta om selvarrangerede rejser til hospitaler

Hvis man som patient selv betaler for rejsen til og fra et andet hospital i Region Hovedstaden, og tiden bliver ændret, når man har foretaget din udrejse, er det på eget ansvar. Man kan kun få refunderet beløbet til én rejse til samme aftale.

Ud over at sende kvitteringer på rejseudgifter til Patientrejser skal man som selvrejsende også aflevere en udtalelse fra hospitalsafdelingen, der bekræfter ens fremmøde.

Man kan få refunderet sine udlæg ved at sende kvitteringer på mail til Patientrejser eller ved at aflevere dokumentationen i hospitalets reception.

Det beløb, patienten efterfølgende får refunderet, kan ikke overstige prisen på de billetter, Patientrejser kan bestille med fly eller Rute 700. Refusionen kan heller ikke overstige de faktiske udgifter. Rejser man med egen bil via Ystad refunderes et beløb svarende til prisen for en togbillet mellem Bornholm og København.

Kilde: Patientrejser, Bornholms Hospital