'Min sidste vilje' er blevet digital. Det løser et stort problem

'Min sidste vilje' er blevet digital. Det løser et stort problem
Hos Langskov Bedemandsforretning i Nexø fortæller indehavne Anne Langskov og bedemand Martin Olesen, at det førhen har været et problem, at afdødes "Min sidste vilje' ikke nåede frem til de efterladte, fordi den blev opbevaret i papirformat hos én bedemand, og hvis de efterladte gik hen til en anden bedemand, ville de ikke få oplyst dette. Foto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 19. APR 2021 • 10:48
| ABONNENT
19. APR 2021 • 10:48

DIGITALISERING

Hvordan vil du stilles til hvile, når du er død? Urne eller kiste? Kender du svaret? Gør dine pårørende?

Ved du hvilke samler, der skal synges i kirken? Du ønsker måske også, at der bliver afspillet et nummer af Eric Clapton eller Kim Larsen? Hvordan skal kisten se ud? Og blomsterne? Hvad skal der ske med din Facebook-profil? Og hvad med koden til våbenskabet?

Livet er fyldt med spørgsmål, og det er afslutningen på det også. Hvordan vi vil herfra, kan vi fortælle vores pårørende, inden vi dør. Men for at være sikre på, at vores ønsker efterkommes, kan vi skrive det ned i ’Min sidste vilje’. Det er en folder hos ens bedemand, hvor man mere eller mindre detaljeret besvarer spørgsmål om ens bisættelse og begravelse.

Eller det vil sige, nu er det ikke længere bare en folder. ’Min sidste vilje” er blevet digital.

Brancheforeningen Danske Bedemænd har fået det integreret i et it-system, som alle bedemænd i brancheforeningen bruger:

– Vi vil gerne gøre det nemt at tage stilling i god tid og sikre, at ønskerne kommer frem i tide. Det giver en ro hos de pårørende, når der ligger en rettesnor for afskeden. At stå̊ midt i sorgen og samtidig skulle tage stilling til en masse praktiske spørgsmål er ualmindeligt svært for mange, siger Knud Larsen, formand for brancheforeningen Danske Bedemænd, i en pressemeddelelse.

Det nye system gør også, at der mere plads til at uddybe ens ønsker. Det oplyser bedemand hos Langskov Bedemandsforretning Martin Olesen:

– Hvor man tidligere skrev det ned på et stykke papir, er det nu blevet markant mere detaljeorienteret, siger han til Bornholms Tidende.

Letter afskeden

Ved at udfylde ’Min sidste vilje’ bidrager det både til, at man selv bliver mere afklaret om ens sidste rejse på jorden og er en kæmpe hjælp til ens pårørende.

Sådan lyder det fra Anne Langskov, indehaver af Langskov Bedemandsforretning i Nexø og bedemand siden 1993.

– For nogle kan det godt være svært at sætte sig ned med sine børn og fortælle, hvad man ønsker, den dag man dør. Ved at det er skrevet ned, behøver man ikke sætte ord på, og det hjælper jo de pårørende enormt meget, at den er der, den dag man dør.

Selvom ’Min sidste vilje’ ikke er et juridisk bindende dokument, der forpligter ens pårørende til at følge afdødes ønsker, har Anne Langskov gennem sine mange år som bedemand endnu ikke oplevet, at nogen har ignoreret en ’Min sidste vilje’.

Den helt store fordel ved, at ’Min Sidste vilje’ er blevet digitaliseret er, at dokumentet ikke længere blot findes i et arkivskab hos den bedemand afdød på et tidspunkt, har valgt. Det fortæller Martin Olesen:

– Nogle gange er ’Min sidste vilje’ aldrig kommet frem, fordi de efterladte henvendte sig til en anden bedemand.

– Nu er man sikker på, at når man taster et CPR-nummer ind i vores system, så kan man se, at der ligger en ’Min sidste vilje’, og de pårørende ville også vide og få besked om, at den ligger der.

Grundlæggende skal man ifølge de to bedemænd prøve at tage stilling til så meget, man kan, i sin ’Min sidste vilje’.

– Det letter både det praktiske arbejde for de pårørende, og fremfor alt skaber det rum til at sørge.


Brancheforeningen Danske Bedemænd vil gerne gøre det nemt at tage stilling ens 'Min sidste vilje' i god tid og sikre, at ønskerne kommer frem til de efterladte i tide. "Det giver en ro hos de pårørende, når der ligger en rettesnor for afskeden", lyder det fra Knud Larsen, formand for Danske Bedemænd, i en pressemeddelelse. Foto: Jens-Erik Larsen 


Forvirring og splid

En manglende ’Min sidste vilje” kan ifølge de to bedemænd fra bedemandsforretningen i Nexø give de efterladte en masse bøvl, hvor de må gætte sig til, hvad afdøde ønskede. Og nogle gange ender gætværket i diskussioner.

– Der kan opstå diskussioner, hvor én siger "Hun ville brændes", mens den anden står fast på "Hun ville begraves", siger Anne Langskov.

Diskussionerne kan ende i skænderier.

– Når man sidder i den situation, at man har følelserne uden på tøjet, så skal der ikke så meget til, tilføjer Anne Langskov.

I værste tilfælde kan det ende med splid i familien.

– Jeg har fået fortalt en historie om en, der døde på et plejehjem ovre, hvor urnen skulle ned her på Bornholm, og så var sønnen gået ind og bestilt alt via nettet, hvor afdøde bare skulle køres direkte på krematoriet og bagefter skulle urnen sættes i herovre. Men der var også en datter, som egentlig gerne ville have haft, at der var en højtidelighed, fortæller Anne Langskov og konkluderer:

– Hvis man havde haft det her system på det tidspunkt, kunne bedemanden ovre have gået ind og tjekket, at der lå en 'Min sidste vilje' og her set, hvad den afføde rent faktisk ønskede.

Sikker med nem-id

Den digitale udgave af ’Min sidste vilje’ er som sagt udviklet af Danske Bedemænd og benyttes af brancheforeningens bedemænd.

Ønsker du at nedfælde din ’Min sidste vilje’ på denne måde, skal du gå ind på www.minsidstevilje.nu og logge på med nem-id. Alternativt kan du kontakte din lokale bedemand.

– Vi står gerne til rådighed med rådgivning, siger Anne Langskov.

Som en del af den digitale løsning, vil de kontaktpersoner – såfremt man har medtaget sådan nogle i sin ’Min sidste vilje’ – få besked om ens død og efterfølgende få tilsendt relevante oplysninger, som for eksempel koder til sociale medier og våbenskab.

Det er jo meget personfølsomme oplysninger. Hvor sikre er I på, at oplysningerne er svært tilgængelige, og at hackere ikke kan få adgang til dem?

– Det hele er lavet i samarbejde med nem-id, og for at sikkerheden er helt i top, er det også med to-faktor godkendelse, så man også får en sms på sin telefon, når man skal logge ind for at udfylde eller ændre "min sidste vilje". Sikkerheden er ligeså meget i top som ved netbank og alt andet, hvor CPR er indover, forsikrer Martin Olesen.

Sociale medier

Særligt når det kommer til afdødes sociale medier, har den digitale version af ’Min sidste vilje’ noget særligt at tilbyde. For de to bedemænd oplever, at sociale medier – som Facebook – fylder mere og mere hos de pårørende.

– Vi oplever i stigende grad, at folk stiller spørgsmål om de sociale medier. Hvad er det lige, vi skal gøre? siger Martin Olesen.

Han forklarer, at kan være svært lige i nuet som pårørende at skulle tage stilling til det med de sociale medier, især oven på alle de andre ting, man skal tage stilling til, når et dødsfald indtræffer.

– Nogle gange finder man først ud af efter nogle år, om det rigtige ville være at lukke afdødes konti på de sociale medier. Nogle finder ud af, at man skulle have gjort facebookprofilen til en mindeside, mens andre, der har lavet profilen om til en mindeside, finder ud af, at de gerne vil have lukket facebookprofilen helt. Måske fordi det er for svær en påmindelse, der forhindrer de nærmeste pårørende i at komme videre.

Er ønsket at lukke afdødes sociale medier, kan det dog blive rigtig svært, hvis man ikke har koderne til eksempelvis Facebook-profilen. Men det er en af de ting, som den digitale version af ’Min sidste vilje” sørger for. Hvis afføde har skrevet koderne ind, vil de blive sendt til kontaktpersonerne 72 timer efter afdødes død. 

 

 


Denne guide er udarbejdet efter interview med bedemand Martin Olesen og bedemand Anne Langskov, der også er indehaver af Langskov Bedemandsforretning i Nexø i forbindelse med, at brancheforeningen Danske Bedemænd nu tilbyder en digital version af 'Min sidste vilje'. Dermed forsøger brancheforeningen at komme problemet til livs med sidste viljer, der går tabt for de pårørende, fordi de hidtil kun har eksisteret i papirformat. Foto: Jens-Erik Larsen

Guide: Det skal du tænke på i ’Min sidste vilje’

Denne guide er udarbejdet efter interview med bedemand Martin Olesen og bedemand Anne Langskov, der også er indehaver af Langskov Bedemandsforretning i Nexø.

 

1) Snak med dine efterladte om, hvad du skriver i din ’Min sidste vilje’.

Fordi det, der står, ikke er juridisk bindende. Men da det er dine efterladte, der skal sikre, at dine valg gennemføres, er det vigtigt, at de forstår, hvad der skal ske og hvorfor.

At du får delt dine overvejelser omkring din ’Min sidste vilje’ kan også betyde meget for dine pårørende senere hen, da, det er dem, der skal leve videre med dine valg.

2) Udfyldte så mange punkter som muligt i min sidste vilje.

Forsøg at tage stilling til alt, det du kan tage stilling til. Du behøver ikke udfylde det hele på én gang, men kan gøre det over flere omgange, og tage sig den tid, du har brug for.

Nogle gange kan de efterladte godt have svært ved at finde ud af, hvad den afdøde egentlig ønskede. Ved at du derfor bare har nedfældet nogen ting i ’Min sidste vilje’, er med til at give dine efterladte en retning for resten af de valg, de skal træffe på dine vegne i forbindelse med bisættelse og begravelse.

En af plusserne ved, at ’Min sidste vilje’ er blevet digitaliseret, er, at du ikke skal hen til bedemanden hver gang, du skal rette i den, men kan gøre det fra din computer eller smartphone.

3) Vælg kontaktperson(er)

Når du går ind og udfylder din "Min sidste vilje", skal du vælge én eller flere kontaktpersoner.

I den forbindelse skal du med det samme tage stilling til, om bedemanden først skal tage kontakt til disse personer efter din død. Eller om de med det samme via en mail skal have det at vide.

Her kan du også overveje at underrette dine kontaktpersoner på forhånd, og fortælle dem, at du gerne ville gøre dem til kontaktpersoner, når du dør.

4) Valg af bedemand

For mange, især for dem døden ikke er så fjern, er det vigtigt, at de efterladte tager kontakt til den bedemand, afdøde på forhånd har udset sig.

Er det også vigtigt for dig, så orienter dine pårørende om, hvilken bedemand, du har valgt.

5) Tag stilling til sociale medier

Skal din Facebook-profil slettes, når du dør, eller skal den være en mindeside?

Vælger du det sidste, vil det betyde, at dine kontaktpersoner får dine koder og vil administrere profil efter din død. Dermed kan din familie og venner stadig se, dine gamle opslag og billeder.

Her kan du overveje at snakke med dine nærmeste pårørende og høre, hvad de kunne tænke sig, der skal ske med dit digitale persona efter din død.

6) Tænk over din sidste rejse

Hvordan skal dit afdøde legeme forlade denne jord? Skønt det er et spørgsmål de fleste af os fra tid til anden tænker over, er det ikke let for alle at besvare til fulde.

Har du svært ved at beslutte dig, kan du vende dine tanker med nogle pårørende, eller tage en snak med en præst eller en anden religiøs eller spirituel person, der kan rådgive dig ud fra din egen overbevisning.

Under alle omstændigheder vil dine pårørende formentlig sætte pris på, at du tage en snak med dem, om hvad du har tænkt dig og hvorfor. Det kan være en svær snak at tage hul på, men oftest viser det sig, at være et emne, som både en selv og ens nærmeste ønsker en afklaring på.