'Jeg har altid været fascineret af færger og den dynamik, der er ved at sejle med store skibe'

'Jeg har altid været fascineret af færger og den dynamik, der er ved at sejle med store skibe'
Foto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 17. FEB 2021 • 09:51
| ABONNENT
17. FEB 2021 • 09:51

DAGENS NAVN: Kasper Sommer er koordinerende kaptajn hos Bornholmslinjen, og da svenskerne ved juletid lukkede for transitkorridoren til det øvrige Danmark, stod den 38-årig midt i det hele med en masse ubesvaret spørgsmål og skulle få tingene til at gå op i en højere enhed.

Hvad er det dit arbejde som koordinerende kaptajn går du på?

– Det er egentlig det, man i mange rederier kalder chefkaptajn. Altså jeg har det operationelle og sikkerhedsmæssige ansvar for de skibe, vi nu har her på Bornholm. Sørger for at vi har bemanding til færgerne og overholder al gældende lovgivning og myndighedskrav.

Hvad laver du så på en normal hverdag?

– Mine arbejdsdage kan være meget forskellige. For det første indgår jeg som kaptajn på lige fod med alle de andre kaptajner. Der sejler jeg både på Express 1, på Max og nu også på Express 2, når den er her. Og så har jeg noget administrativ tid ved siden af, hvor jeg skal sørge for, at vi har de medarbejdere, som vi nu skal bruge i driften og sørge løbende for, at vi skal overholde alle krav. Altså når vi snakker corona, så har jeg arbejdet en del med det her tryghedstiltag, vi har, hvor man godt må sidde i bilen under overfarten. Det skulle jeg koordinere med myndighederne og sikre, at vi gør det lovligt og sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Hvordan kom I på den løsning?

– Den løsning, tror jeg, i høj grad kom som en forespørgsel fra vores kunder. Og det krævede jo lidt arbejde, fordi man må normalt ikke opholde sig på vogndækket på færger. Så det har jo krævet lidt arbejde. Og det er jo kun midlertidigt og kun for de personer, der har et særligt beskyttelsesbehov.

Hvad kan du godt lide ved dit arbejde?

– Jeg har altid været fantastisk fascineret af færger. Allerede da jeg var en lille knægt og sad på kajen og så på Povl Anker og Jens Kofod, syntes jeg, det var helt fantastisk, at man kunne få dem til at flyde og gøre, som man ville have. Så jeg har altid vidst, at jeg ville ud at sejle og tog efter handelsgymnasiet direkte på søfartsskole i Svendborg og gennemførte uddannelsen til dual-skibsofficer. Efter det sejlede jeg i tre-fire år hos Mærsk på langfart hovedsagligt på Sydamerika-Europa. Indtil jeg fik muligheden for at starte her. Så jeg har altid været fascineret af færger og den dynamik, der er ved at sejle med store skibe og samtidig have kundekontakten, hvor jeg møder mennesker i min dagligdag.

Hvor mange medarbejdere er du ansvarlige for?

– Når vi er ude og sejle som kaptajner, har vi omkring 25-30 mand i vores besætning, og dem er vi jo selvfølgelig direkte ansvarlige for. Og så har vi selvfølgelig også passagerne, hvor vi kan være ansvarlige for op til 1.400. Derudover har jeg det daglige ansvar for omkring 80 medarbejdere her i rederiet. Navigatører og skibsassistenter.

Da Sverige lukkede grænsen og senere kun åbnede for transitkorridoren under skærpede omstændigheder, der fik Bornholmslinjen ekstra travlt. Hvordan påvirkede det dit arbejde?

– Først og fremmest skulle vi finde ud af, om det overhovedet kunne lade sig gøre. "Betyder det her, at vi stadig kun skal sejle på Ystad, eller skulle vi pludselig til at sejle på Køge?" Og alle de her ting, som skulle afklares med de forskellige interessenter. Relativt hurtigt fandt man ud, at vi skulle åbne en ekstra rute med Povl Anker til Køge. Så her handlede det om at gøre skibet klart. Sørge for at vi havde besætning til den og sørge for, at vi havde de nødvendige muligheder for at anløbe i Køge. Der skulle også laves en sejlplan, der kunne hænge sammen, for der er kun et vist antal færgelejer både i Rønne og Køge, som pludselig skulle til at benyttes af to skibe og ikke kun et. Så det skulle koordineres, at det kunne lade sig gøre, og ret mange ting skulle pludselig til at gå op i en højere enhed. Allermest var det fantastisk at se, hvordan alle medarbejderne var med til at få det her til at fungere. For én ting er jo at træffe en pludselig beslutning om, at Povl Anker skal til at sejle til Køge, men hvis ikke vi har en besætning, vi kan gøre det med, så kommer vi altså ikke ud at sejle. Og der vil jeg sige, at der var alle helt fantastiske til at være fleksible og få det hele til at fungere. Selv dem, der havde ferie, meldte ind og sagde, at de nok skulle træde til, hvis der blev behov for det. Så kæmpe cadeau til medarbejderne.

Hvad har den svenske nedlukning lært dig?

– Det, jeg synes, har været sværest ved hele det her corona er, at man ikke kan planlægge særlig langt ud i fremtiden. Og de her frustrationer, der opstår rundt omkring, når både gæster og medarbejdere ikke helt ved, hvad der kommer til at ske i næste uge. Så et behov for at informere så meget, man overhovedet kan, og så hurtigt, man kan, er nok det, jeg vil tage med mig fremadrettet.

 


Kasper Sommer

Alder: 38

Uddannelse: Dual skibsofficer.

Stilling: Koordierenerende kap

Født og opvokset på Bornholm

Bopæl: Valby

Civilstatus: Kæreste

Hobby: Computerprogammering og fitness