I morgen iværksætter 3F konflikt mod nye ejere

I morgen iværksætter 3F konflikt mod nye ejere
Tirsdag starter 3F sin varslede konflikt mod den nye ejer og ledelse af Hotel Siemsens Gaard i Svaneke. Arkivfoto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 31. MAJ 2021 • 17:56
| ABONNENT
31. MAJ 2021 • 17:56

ARBEJDSLIV

Et brev fra en advokat og en pressemeddelelse. Det er den eneste kontakt, 3F Bornholm og ledelsen samt den nye ejer på Hotel Siemsens Gaard i Svaneke har haft med hinanden. Og så nogle ubesvarede mails.

Det fortæller lokalformand for 3F Bornholm, Jonna Nielsen.

– Min faglige medarbejder har kontaktet dem nogle gange på mail, hvor den er blevet afvist, og så er der kommet et brev fra et advokatfirma, hvor Siemsens Gaard skriver, at de frasiger sig overenskomsten.

Modtrækket fra 3F kom den 28. maj, hvor fagforeningen i en pressemeddelelse varsler konflikt mod Siemsens Gaard fra midnat den 1. juni:

"Det betyder, at ingen medlemmer af 3F må påtage sig beskæftigelse i virksomheden, og vil i dette tilfælde være omfattet af konfliktunderstøttelse fra 3F Bornholm, så længe konflikten løber."

Føler sig udskammet

3F ser konflikten med Siemsens Gaard som del af, hvad de betegner som en "stærkt bekymrende udvikling" blandt Bornholms største hoteller og restauranter.

"Man starter en unfair og urimelig konkurrence på ringere løn- og arbejdsvilkår, som øvrige storhoteller med overenskomst vil komme til at mærke, derfor dette kampskridt," forklarer 3F i pressemeddelelsen.

Spørger man direktøren for Siemsens Gaard, Mathias Sejer Sørensen, har 3F ikke styr på fakta.

– De har malet fanden på væggen uden at have spurgt en eneste ansat, som nu får pension, fuld løn og alt. Så der er ikke noget, som har ændret sig.

Han pointerer også, at ingen af de ansatte på Siemsens Gaard har ønsket at være medlem af 3F.

– Der er ikke en eneste af vores ansatte, der kommer til at deltage i 3F's demonstrationer mod os. Så jeg har ikke andet at sige end, at de ikke har undersøgt sagen, og de har fået tegnet et billedet af os som værende fuldstændig slavepiskere.

Samme budskab lyder fra ejeren af Siemsens Gaard, August Lund:

– Der ikke er nogen, der har lyst til at være medlem af 3F, fordi vi er i et land, hvor der er mangel på arbejdskraft, især i restaurationsbranchen. Så hvis du ikke behandler dine medarbejdere rigtig godt, så har du ingen medarbejdere, eller du får så dårlige medarbejdere, at du slet ikke kan drive en forretning.

Ærger sig

Lokalformanden for 3F ærgrer sig over, at der ikke er nogen 3F-medlemmer blandt den nye medarbejderstab på Siemsens Gaard.

– Jeg synes selvfølgelig, det er ærgerligt, at der er nogen, der ikke bakker op i forhold til konflikten.

– Det betyder, at de 33 nye medarbejdere helt selv skal ind og aftale alle krav i forhold til løn, arbejdsvilkår, ferie og pension. Det skal de selv sidde og forhandle i individuelle kontrakter.

Hun understreger, at hun ikke vil blande sig i, hvad den enkelte vælger.

– Det er jo et frit land, siger hun.

Men konflikten mod Siemsens Gaard er én som 3F må tage på vegne af sine 260.000 medlemmer, siger Jonna Nielsen, som samtidig håber, at de ansatte på hotellet og i restauranten får øjnene op for, at de vil være bedre stillet med en 3F-overenskomst. Til det tilføjer Jonna Nielsen, at hun havde foretrukket en aftale frem for en konflikt.

– Jeg synes jo, at når man har så stor en virksomhed med så mange medarbejdere, så må man jo sørge for, at de helt basale ting er i orden, og det synes vi jo bare ikke, at de er. Altså i og med der ikke er tegnet en overenskomst, betyder det, at hvis der opstår en konflikt med en medarbejder, så befinder denne sig i ingenmandsland. Og arbejdsgiveren vil kunne hyre og fyre, som det passer dem. Det er jo ikke sådan, vores arbejdsmarked er skruet sammen.

Ryster ikke i bukserne

Direktøren for Siemsens Gaard, Mathias Sejer Sørensen, er dagen før konfliktens start ikke nervøs for, hvordan den kommer til at påvirke dagligdagen for ansatte såvel som gæster.

– Indtil videre kører det, som det plejer.

Er du ikke nervøs for, at leverandører stopper deres leverancer til jer?

– Nej, det er jeg ikke, svarer han og tilføjer:

– Det er er klart, at leverandøren skal gøre, hvad de føler er rigtigt, og det er jo ikke deres skyld det her, men hvis de stopper med at levere, så finder vi nogle alternativer.

Så I vil stadigvæk kunne servere de retter og drikkelse på menuen, som I hele tiden har haft planlagt?

– Ja, og betale samme høje løn til de ansatte.