På sit seneste album, "Vernacular Music" fra 2019, var hver eneste detalje vigtig. Alt skulle lyde præcis, som han havde forestillet sig. Hvis der var et blæs for meget fra blokfløjten, blev det lavet om. Helt anderledes forholder det sig med det nye album, "Underbelly".
– Det har været dejligt og faktisk ret skelsættende i forhold til "Vernacular Music", at her har jeg bare ladet noget ske. Når jeg kigger tilbage på "Vernacular Music", som jeg elsker, og som er en vigtig milepæl og dokumentation af en tid, så kan jeg høre, at alt var så vigtigt for mig. Det er så styret og komponeret, så det har også været for at bryde fri af det, fortæller Kristian Finne Kristensen om arbejdet med "Underbelly".
På turene på kirkegården flød musikken bare, når han gik og nynnede noget, han ikke vidste, hvad var. Han skulle ikke styre den, han skulle ikke optimere den, han skulle ikke hjem og ændre grundlæggende på den for at gøre den speciel.
– Den er bare, og hvor er det smukt. Jeg troede til en begyndelse, at jeg var i gang med at finde skitser, slørede blyantstegninger af noget, jeg senere skulle samle op og rentegne og sætte ord på og putte ind i en musikalsk sammenhæng med band og så videre. Men da jeg så satte mig og lyttede de her telefonoptagelser igennem, så var det, at jeg syntes, at jeg ikke skulle gøre en pind ved det. Jeg skulle elske det, som det var, siger han.
Siden har han efter eget udsagn følt sig frem til, om det musikalske bagtæppe skulle være en mandolin, lyden af familiens vaskemaskine eller noget helt tredje.