De har vundet den første kamp mod internethandlen: Største overskud nogensinde

De har vundet den første kamp mod internethandlen: Største overskud nogensinde
Foto: Berit Hvassum
NEXØ | Tirsdag 7. december 2021 • 07:51
NEXØ | Tirsdag 7. december 2021 • 07:51

De sælger bøger og legetøj, hvilket har vist sig at være en rigtig god kombination af varer under en pandemi. Nu har de et rekordstort overskud i Bog og Idé i Nexø.


Det har været et rekordår for Peter Bergman Hansen. Selskabet Bergman Bog og Ide Bornholm ApS har i sit seneste regnskab et plus på lidt over 450.000 kroner. Det er det bedste resultat, som Peter Bergman Hansen og resten af teamet har præsteret, siden Peter Bergman Hansen overtog butikken i Nexø. Han insisterer på at sige 'vi', når han taler om regnskabet. Han er godt klar over, at præstationen er en fælles indsats.

– Vi har haft det bedste resultat nogensinde i år. Vi er nødt til at være et 'vi', fordi det hele afhænger af holdet, siger Peter Bergman Hansen.

Selvom en stor del af takken går til medarbejderne i butikken, kan overskuddet også skyldes et strategisk sats fra ejerne bag Bog og Idé – Indeks Retail, hedder de. De købte sidste år Legekæden, der er en kæde med en masse legetøjsbutikker. Den er blevet fusioneret med Bog og Idé, hvor man har samlet bøger og legetøj under samme tag. Det har vist sig at være en rigtig god idé. Det kunne noget i hvert tyde på. En fusion og gode medarbejdere står bag det gode regnskabsår, ifølge Peter Bergman Hansen.

– Det, der er sket, er, at vi har lavet butikken om til at være en familiebutik, hvor vi både har legetøj og bøger. Vi har varer til folk, fra de bliver født, til de bliver 99 år og mere til, hvis de da endnu kan læse. Vi har nu et sortiment, der dækker hele familien. Og de medarbejdere, vi har i butikken, har alle været der i over 25 år. Vi har nogle fantastiske medarbejdere med en masse erfaring, siger Peter Bergman Hansen

Pandemivarer

Derudover har corona også haft indflydelse på regnskabet. For mange forretninger har corona været negativt i regnskabet, men nogle butikker har stortrives under corona. De har haft de rigtige varer på hylden. Varer som har været efterspurgte under en pandemi, hvor samfundet er lukket ned.

– Corona har hjulpet på den måde, at den gang skolerne lukkede ned, skulle forældre ud at købe undervisningsmaterialer til hjemmeundervisning. Det gjorde, at vi for op over skyerne med læs-let bøger, stavebøger og legebøger. Udover det var der hjemsendelse af de voksne, så der blev solgt rigtig rigtig mange puslespil, brætspil og hobbybøger, siger Peter Bergman Hansen.

Selvom han ikke forventer, at salget af hobbybøger og puslespil rammer samme niveau næste år, håber han alligevel, at de præsterer et ligeså stort overskud. Deres nye butik med nyt koncept har nemlig skabt grobund for en god og sund forretning.

– Vi har budgetteret med et ligeså stort overskud til næste år. Men det, jeg har lært af detail, er, at det er meget uforudsigeligt. Vi er omvendt ikke nervøse for et underskud, men vi håber og tror på, at vi igen kan skabe et fint overskud, siger Peter Bergman Hansen.

Kampen mod nethandel

Peter Bergman Hansen købte i 2015 75 procent af butikken og har siden da været ejer af den. Før det var det Britt Marian Skotte, der ejede den. Hun ejer nu 25 procent. De formåede at vende en negativ udvikling til et plus på kontoen, hvilket de har haft flere år i træk nu. Det skyldes i høj grad, at Peter Bergman Hansen er opsat på at tage kampen op mod internethandlen. En kamp som han allerede erklærer, at de har vundet for nu. Men faren lurer i fremtiden.

– Vi er da bekymrede på sigt, men det bliver ikke i min tid, at vi bukker under for internethandlen, men hvor længe får butikker lov at blive ved. Nu har vi fået styr på det, og kunderne har taget rigtig flot imod det nye koncept, siger Peter Bergman Hansen.

Internethandlen har overtaget store dele af markedet. Det er let blot at hive telefon eller computeren frem, trykke på knappen og efter nogle få dage står pakken leveret ved hoveddøren. Det handler på sin vis om detailhandlens berettigelse, for hvori ligger den? Det kan Peter Bergman Hansen komme på mange gode eksempler på. I det store og hele tror han på, at man skal sørge for, at handlen i fysiske butikker, skal være en behagelig og rar oplevelse.

– Det, jeg grundlæggende mener, er, at man skal opføre sig ordentlig, når man har kunder i butikken. Som privatperson er det, jeg er mest træt af, en uforskammet ligegyldighed, når man går ud i butikker. Hver gang der kommer en kunde i butikken, skal vi være taknemmelige. Det er dem, der får os til at drive værket. Det er sådan, jeg ser det. Det også sådan, jeg vil behandles, når jeg selv handler i butikker, siger Peter Bergman Hansen.

Blandt andet herfor sætter Peter Bergman Hansen et 'vi' foran snakken om deres nye overskud. Det hele starter ved kunden, der skal have en god oplevelse i butikken. Herefter skal butikken også have de rigtige varer på lager. Også her er de udfordret af internethandlen, der har alt på lager. Det er selvsigende umuligt at have alt på i butikken i Nexø. Men perspektivet i detailhandlen er også større end det, ifølge Peter Bergman Hansen. Der er mere på spil.

– Hvis man gerne vil have, at der skal ske noget i byerne, så er detail en stor del af det. Det bør man tænke på, når man trykker på knappen på nettet. Vi slår jo et slag for de fysiske butikker, men jeg skal da også indrømme, at jeg selv synes det er udfordrende at handle fysisk hver gang. Det kræver, at man som forbruger tænker over, at hvis man ønsker liv i gadebilledet, så skal man købe lokalt, siger Peter Bergman Hansen.

FÅ ABONNEMENT