Miljøstyrelsen lægger i afgørelsen vægt på, at Danish Crown har tilpasset projektet, således at det afgiver mindst mulig støj, og at der pågår et løbende arbejde med at reducere støjen i øvrigt til et niveau inden for de vejledende støjgrænser. Det bemærkes også, at slagteriet til formålet har indkøbt en ny, mindre støjende terminaltraktor til at flytte køletrailere, og at denne den mest støjende aktivitet, nemlig flytning af køletrailerne, har en relativt kort varighed på cirka 20 minutter om aftenen.
Anden løsning på vej
– Som der står i miljøgodkendelsen, har vi fået et år til at løse opgaven, men jeg forventer, at vi har en anden løsning inden da, og måske endda i god tid. Vi har nogle arealer på fabrikken, hvor vi er ved at bygge om. Det betyder, at vi kan flytte noget af produktionen hen i de lokaler, så vi kan slippe for at have folk på aftenarbejde, siger Peter Koefoed Nielsen.
Han oplyser, at det er en kombination af forskellige ting, men primært efterspørgslen fra Kina, der gør, at man har kunnet ansætte nye medarbejdere over det seneste år. Men kan den tendens fortsætte?
– Det tør jeg ikke spå om. Men vi tror på, at det varer i nogle år, siger Peter Koefoed Nielsen.