Bofa-direktør er forberedt på kritik: Hektisk affaldsår i vente

Bofa-direktør er forberedt på kritik: Hektisk affaldsår i vente
Efter nytår har Bofa opsat affaldscontainere til plast og mad- og drikkekartoner på genbrugspladserne. Plastaffaldet skal genanvendes og sendes til Tyskland. Denne forandring blegner i forhold til de store omvæltninger, som er i vente, når det nye affaldssystem træder i kraft efter sommerferien. Bofa er i fuld gang med at forberede sig til, fortæller direktør Jens Hjul-Nielsen Foto: Jacob Jepsen
NYHED | BORNHOLM | ABONNENT | 4. JAN 2022 • 19:00
Jakob Nørmark
Journalist
NYHED | BORNHOLM | ABONNENT
4. JAN 2022 • 19:00

Bofa skal frem mod overgangen til et nyt affaldssystem finde de steder, hvor man kan nedgrave affaldsstationer til de bornholmske husstande, der ikke længere kan få afhentet affald af skraldemændene. Bofa-direktør Jens Hjul-Nielsen er forberedt på, at placeringen af de såkaldte MiljØ'er vil vække megen debat og gøre nogle sure, og derfor vil Bofa gennemføre en grundig proces med borgermøder i alle berørte byer.

2022 bliver et år med omvæltninger for Bofa og alle bornholmere, der lever en forbrugstilværelse, hvor affald er et biprodukt.

Et nyt system til håndtering af affaldet skal alle vænne sig til, når Bofa og den nye leverandør HCS er klar på et ikke nærmere defineret tidspunkt efter sommerferien. HCS venter på at modtage de specialiserede skraldebiler, der er i stand til at håndtere de 12 affaldsfraktioner, som fremover skal indsamles. I mellemtiden kører Fugato videre som underleverandør på vegne af vinderen af "Det Store Udbud", som det kaldes på en intern informationsplakat, som man finder, når man træder indenfor på Bofas kontorer på Torneværksvej.

For Bofa bliver en af de vigtige opgaver frem til overgangen at finde ud af, hvor man kan placere de affaldsstationer der skal graves ned på udvalgte steder i de bornholmske byer, hvor vejene er så trange, at affaldsbilerne ikke kan komme frem, eller hvor der ikke er plads til de tre større skraldespande med underinddelte rum i baggården eller haven. Disse affaldsstationer – som Bofa kalder MiljØ'er – ventes der at blive brug for i de gamle bymidter i mindst en god håndfuld byer. Listen er endnu ikke udarbejdet og klar til offentliggørelse, men Bofa arbejder på sagen.

Halvandet årsværk

– Vi har to medarbejdere, der nærmest ikke arbejder på andet. De har været rundt i alle de aktuelle byer og er gået op og ned ad næsten hver eneste gade og afsøgt alle mulige placeringer. Det er et kæmpe arbejde, siger Bofas direktør Jens Hjul-Nielsen til Tidende.

– Set fra vores stol er det et meget stort arbejde, der berører en ret lille del af bornholmerne. Vi bruger i hvert fald halvandet årsværk på det for tiden. Det er en kæmpe, kæmpestor sag for os, for det er nogle anlæg, der skal ligge der længe, så når først de er placeret, skal de ikke flyttes igen. Det er i denne del af arbejdet, at vi skal lægge den store indsats, så vi får gjort det rigtigt til at starte med, siger Jens Hjul-Nielsen.

I løbet af foråret vil alle beboere, der ikke længere kan få hentet affaldet på husstanden få besked om, at de efter overgangen til det nye system skal forvente at aflevere det sorterede skrald på en MiljØ. Det har tidligere været fremme, at ingen må få over 300 meter til affaldsstationen, og det grundige researcharbejde har ikke rokket ved den grænse.

– Den arbejder vi stadig ud fra. Jeg kan ikke tro, at vi går ud over de 300 meter. Det skal kun være, hvis det fysisk ikke kan lade sig gøre at anlægge en inden for 300 meter. Jeg er ikke bekendt med noget sted, hvor vi kommer i den situation, siger Jens Hjul-Nielsen.


Foto: Jacob Jepsen

Borgermøder

Borgerne i de berørte kvarterer husstande vil blive indkaldt til borgermøder, så Bofa kan få belyst sagen fra flere sider, inden den endelige beslutning om, hvor der skal graves, kan blive truffet.

– Når vi ved noget mere, bliver der indkaldt til borgermøder i de respektive områder. Her vil vi fortælle om, hvad vi har fundet af muligheder i deres byer og høre deres forslag, så vi har en samlet pulje at gå videre med. Det kan også være, at vi henvender os direkte til enkelte borgere, fordi der kan være tvivl om, hvorvidt man skal have den ene eller anden løsning, siger Jens Hjul-Nielsen.

Han mener, at det i de fleste tilfælde vil stå ret klart, hvor i byerne man ikke længere kan få hentet affaldet på hjemmeadressen.

– Men i grænseområder kan det være sådan, at nogle skal gå ned til en miljø-ø, fordi de ikke har plads til spandene selv, mens nogle andre på vejen har plads og godt kan have spandene. Det kan godt forekomme, siger han.

Forud for debatten om placeringen af MiljØ'erne er Bofa-direktøren indstillet på, at emnet vil komme til at vække følelser rundt omkring i byerne.

Nogen bliver sure

– Vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at gøre det så nemt som muligt for folk. Men jeg ved også, at uanset hvad vi gør, er der nogen, som vil blive sure. Enten bliver de sure over, at de skal gå den forkerte vej, eller fordi de skal gå for langt. Der er måske også nogen, som vil synes, at de kommer til at ligge for tæt på deres hus, for der vil opstå mere trafik, og flere vil gå forbi ude på gaden. Det kan også gøre nogen sure, hvis vi er nødt til at inddrage noget af gadearealet: "Det er her, jeg altid har parkeret min bil. Nu skal I have jeres miljø-ø her", vil de sige, siger Jens Hjul-Nielsen, inden han opsummerer sin pointe.

– Der er masser af måder, vi kan gøre folk sure på. Det var blot nogle få af dem, jeg citerede her.

Alt taget i betragtning forventer Bofa, at forårets opgave vil blive vanskelig.

– Der er en masse hensyn at tage. Pladsen, ledninger, som ikke kan flyttes. Derudover skal det være fornuftige løsninger for borgerne. Når man går ud af sin bolig, kan der være en naturlig strøm op mod nogle butikker. Og så er det ikke så hensigtsmæssigt, hvis vi lægger den i den modsatte retning, så man skal gå den gale vej. Den slags ting kan også komme i spil, forklarer direktøren.

– Der er ingen tvivl om, at det er svært. Vi skal have talt om alt det her i god tid.