Udbud afgjort: 15 røde elbusser kommer til Bornholm

Udbud afgjort: 15 røde elbusser kommer til Bornholm
Det er elbusser af denne model, der kommer til Bornholm i løbet af de næste par år - i rød farve. Billedet her er taget i Porto, hvor der ifølge Hessel Bus kører rigtig mange af denne bustype. Privatfoto: Søren Christensen
NYHED | ABONNENT | 9. AUG 2024 • 19:00
NYHED | ABONNENT
9. AUG 2024 • 19:00

15 elbusser af det kinesiske mærke Zhongtong Bus ruller de næste par år ud på det bornholmske busrutenet. Busserne bliver leveret i den røde BAT-farve.

Det bliver 15 elbusser fra det kinesiske mærke Zhongtong Bus, der i løbet af 2025 og 2026 ruller ud på de bornholmske veje. Det står klart, efter at Hessel Bus som følge af en udbudsrunde har fået tildelt opgaven at levere 15 fabriksnye elbusser med en option på yderligere fem, hvis der er politisk vilje til at anskaffe sig flere.

Det oplyser trafikselskabet BATs trafikchef, Niels Rasmussen.

– Hessel Bus har vundet. Men det de leverer er Zhongtong Bus. Det er en samarbejdspartner, de har, siger han.

Det betyder, at BAT og Hessel Bus allerede i næste uge kan underskrive en kontrakt om leveringen af busserne. Tildelingen af opgaven skete allerede den 29. juli, men på grund af den obligatoriske såkaldte standstill-periode (frist til at indgive en klage før der underskrives kontrakt, red.) er det først nu, Niels Rasmussen kan fortælle, hvem der har vundet opgaven.

– Zhongtong er et kinesisk busmærke, som har produceret busser siden 1952. De 4.000 ansatte producerer mere end 30.000 busser om året, oplyser Søren Christensen, der er salgs- og marketingchef i Hessel Bus.

– Det er 100 procent busdedikation, idet de ikke producerer andet end busser, og derfor er højt specialiserede og regnes for at være et af de førende kvalitetsmærker der producerer busser i Kina.

De første fem busser skal efter planen leveres i slutningen af 2025 og de næste ti i 2026. Hvis BAT, med godkendelse fra kommunalbestyrelsen, beslutter at benytte optionen på yderligere fem busser, vil levering af disse ske i 2027. Alle busser bliver leaset som følge af kommunalbestyrelsens beslutning i forbindelse med budgetlægningen sidste år.



BAT-busserne har tidligere været røde. Nu er de gule - men de skal være røde igen. Arkivfoto: Henning Sigvardsen

 

Røde busser

Hvor de bornholmske busser i dag er gule, bliver de nye busser leveret i en rød farve, fortæller Niels Rasmussen. Dermed vender BAT tilbage til den gamle farve, for rutebusserne på Bornholm har tidligere været røde.

– Det har været et politisk ønske og blev besluttet af BATs rådgivende bestyrelse sidste år, lyder det fra trafikchefen, der henviser til bestyrelsesmedlem Bjarne Hartung Kirkegaard.

Og det er ikke helt tilfældigt, fortæller Hartung Kirkegaard, der også sidder i kommunalbestyrelsen for Kristendemokraterne.

– Dengang Niels var ny trafikchef, ringede jeg til ham, fordi der var et par ting, jeg havde tænkt på. En af tingene var, at jeg synes, at når vi skulle have nye busser, skulle vi gøre ligesom i gamle dage, siger Bjarne Hartung Kirkegaard, der videre fortæller:

– BATs logo er jo rødt og grønt ligesom det bornholmske flag. Det er det blandt andet, fordi tidligere trafikchef Jørgen Hammer var meget optaget af netop at tage udgangspunkt i det bornholmske flag med de to farver. Idéen var, at de røde busser kørte igennem det grønne landskab på Bornholm.

– Jeg har sagt til Niels, at jeg synes, vi skulle være opmærksomme på at komme tilbage til det, så de ikke er blå, gule og andre farver - men at de er BAT-farvede ligesom logoet. Det synes han var en meget god pointe, fortæller Bjarne Hartung Kirkegaard.

Emnet blev derfor vendt i den rådgivende bestyrelse, og der var enighed om, at det var en god idé at beholde de bornholmske farver.

– Vi kunne nok ikke male alle eksisterende busser om, fordi det koster penge, hvis der skal maling til alle. Men vi kunne godt sætte det som en af de ting, der gjaldt ved nye busser. Den har Niels fanget, og jeg vidste godt, han var kørt videre med idéen. Så det glæder mig da, at han nu kan fortælle det, for så vender vi tilbage til det, BAT havde i gamle dage, siger Bjarne Hartung Kirkegaard.

Alle busserne vil være 12 meter lange. I alt fire virksomheder bød på opgaven. Tildeling af kontrakten er sket på baggrund af kriteriet "bedste forhold mellem pris og kvalitet," fremgår det af udbuddet.



Sådan ser Bornholms nye elbusser ud indeni. I hvert fald med denne sædekonfiguration fra Porto. Privatfoto: Søren Christensen

 

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT