Traktortræk i lufthavnen

Traktortræk i lufthavnen
Til traktorpremieren havde DAT i dagens anledning vasket flyet skinnende rent. Vejrguderne havde dog givet et nap med. Foto: DAT
TRAFIK | 6. JAN • 16:05
TRAFIK | 6. JAN • 16:05

De første busser er kørt i garagen. Og nu begynder det at gå stærkt igen.

Det er slut med ufrivillig sightseeing, når man flyver med DAT. For nu er der comeback til den traktor, der trækker, eller rettelig skubber, flyene helt ind til gaten og ud på startbanen igen i Københavns Lufthavn.

I adskillige måneder har rejsetiden været forlænget, da DAT blev parkeret i en ny gate med buskørsel til og fra flyet. Skylden kan dog på ingen måde lægges på DATs skuldre, for de har ikke frivilligt givet afkald på deres vante A-gates. Årsagen var, at SAS grundet knas med økonomien fik forbud mod at håndtere andre flyselskabers logistik i lufthavnen, hvorfor DAT i stedet måtte hyre selskabet Menzies til at stå for det, der på moderne dansk hedder handling.

Det var en lang række andre flyselskaber også tvunget til, og det var Menzies ikke gearet til. Desuden havde de ikke de traktorer, som mange fly skal bruge for at kunne blive bugseret ind og ud. Men nu er der blevet indkøbt traktorer, og Menzies personale har været på kursus i at køre dem. Derfor var det en glad kommerciel direktør hos DAT, der mandag kunne være med på repremiereturen helt ind til gaten.

– Det er skønt gradvist at komme tilbage til A7-9, siger Robert Rungholm. Med eftertryk.


Så nærmer vi os målet, tænkte flyet. Hvis fly altså kan tænke. Foto: DAT


Lidt ad gangen

Når han siger gradvist, dækker det over, at der endnu ikke er nok Menzies-ansatte, som er oplært i flytraktorkørsel. Men det kommer.

– Til at starte med er det cirka halvdelen af afgangene, der er tilbage ved A7-A9. Inden ganske få uger er alle tilbage, men der vil dog fortsat være få undtagelser, ligesom der var med SAS, siger Robert Rungholm.

DAT fik beskeden om genindførsel af traktorservice med meget kort varsel. Havde selskabet vist det i lidt bedre tid, havde det måske udløst en ekstraoplevelse for de første traktorrejsende.

– Det havde været skønt, hvis man kunne have planlagt det. Det kunne have været sjovt at fejre det, hvis vi vidste, hvilken dag det ville blive. Men jeg rigtig glad, siger Robert Rungholm, som måtte tænke sig til fejringskagen.

Fortsat ingen kiosk

Rungholm vil gerne rose de rejsende, som har været tvunget med i busæreren.

– Passagererne har været meget forstående overfor situationen. Vi har informeret om baggrunden for, hvorfor busserne har været der, og at det kun har været midlertidigt, siger den kommercielle direktør.

Det er ikke kun passagererne, der har været frustrerede over den forlængede rejsetid grundet ufrivillige busture. Det har også været en hård omgang for personalet.

– Vi har haft for mange små forsinkelser på grund af busserne, og vores personale vil hellere være klar til afgang i god tid og måske kunne flyve et par minutter før, hvis alle er boardet, siger han.

Næste skridt mod normale tilstande er et andet trin i rejseprocessen. Det første.

– Vi mangler stadigvæk kiosk-checkin og online-checkin helt frem til afgang. Det skulle gerne falde på plads her i første kvartal, siger Robert Rungholm.

Ud på et sidespor

Menzies har været noget pressede. De er det ene af to selskaber, som har overtaget samtlige af SAS’ kunder på én gang. Hvilket deres organisation ikke var gearet til fra første takeoff.

– De har haft meget travlt. Vi har oplevet, at de har været entusiastiske og gjort deres bedste; også når der har været mangel på mandskab eller folk, der skulle læres op. Så længe, de gør deres bedste, kan man ikke forlange mere, og vi har også oplevet, at de har gjort det med en rigtig god attitude, siger Robert Rungholm.

Busserne skulle allerede have være kørt ud på et sidespor eller i garagen for nogle uger siden, men det viste sig alligevel ikke at være muligt.

– Det har været udskudt et par gange og skulle egentlig været i gang før jul, men der har været meget papirarbejde og oplæring af personale, siger han.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT