Det er slut med ufrivillig sightseeing, når man flyver med DAT. For nu er der comeback til den traktor, der trækker, eller rettelig skubber, flyene helt ind til gaten og ud på startbanen igen i Københavns Lufthavn.
I adskillige måneder har rejsetiden været forlænget, da DAT blev parkeret i en ny gate med buskørsel til og fra flyet. Skylden kan dog på ingen måde lægges på DATs skuldre, for de har ikke frivilligt givet afkald på deres vante A-gates. Årsagen var, at SAS grundet knas med økonomien fik forbud mod at håndtere andre flyselskabers logistik i lufthavnen, hvorfor DAT i stedet måtte hyre selskabet Menzies til at stå for det, der på moderne dansk hedder handling.
Det var en lang række andre flyselskaber også tvunget til, og det var Menzies ikke gearet til. Desuden havde de ikke de traktorer, som mange fly skal bruge for at kunne blive bugseret ind og ud. Men nu er der blevet indkøbt traktorer, og Menzies personale har været på kursus i at køre dem. Derfor var det en glad kommerciel direktør hos DAT, der mandag kunne være med på repremiereturen helt ind til gaten.
– Det er skønt gradvist at komme tilbage til A7-9, siger Robert Rungholm. Med eftertryk.