Tidende har også foreholdt Bornholmslinjen oplysningen om, at det ifølge avisens oplysninger er tredje gang, skibet rammer en kaj eller et moleanlæg - samt spurgt rederiet, hvordan det vurderer antallet af hændelserne.
"Alle hændelser er en for meget. Hændelsen i Ystad var en menneskelig fejl, hændelsen mandag aften er endnu ikke afklaret - og den sidste var et spil inde på land, som gav efter," lyder svaret fra Bornholmslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack.
Hvad vil I gøre for at minimere risikoen for, at det sker igen?
"Vi tager altid læring af hændelser - og om muligt indarbejder erfaringer i vores procedurer," oplyser han.
Siden mandagens hændelse har en større gruppe af svejsere fra både ind- og udland været i gang med at foretage en midlertidig reparation på Express 5, så færgen kan godkendes til at sejle til Fayard-værftet i Munkebo på Fyn. Her skal den varige reparation udføres. Fredag eftermiddag lå Express 5 fortsat i Rønne Havn, mens Express 1 ankom til Rønne for at gøre klar til at overtage sejladsen mellem Rønne og Ystad fra lørdag.