Søfartsstyrelsen udsteder påbud efter færgeuheld

Søfartsstyrelsen udsteder påbud efter færgeuheld
Efter Express 5 fredag eftermiddag blev flyttet fra hurtigfærgelejet til Øernes Kaj i Rønne Havn, sås skaderne - og tiltag fra den midlertidige reparation - tydeligt. Foto: William Sonne Kaalø
TRAFIK | Fredag 29. november 2024 • 19:00
TRAFIK | Fredag 29. november 2024 • 19:00

Bornholmslinjen skal gennemgå Express 5s afgangsprocedure, lyder det fra Søfartsstyrelsen. Samtidig er det konstateret, at mandagens uheld med færgen skete i forbindelse med 'uforudsete vindforhold'.

Søfartsstyrelsen påbyder Bornholmslinjen at gennemgå Express 5s afgangsprocedure.

Det oplyser Søfartsstyrelsens synskontor i en skriftlig kommentar til Tidende efter et kontrolsyn om bord på færgen i tirsdags - dagen efter færgen ramt ind i en læmole i Rønne Havn.

"Det blev herunder blandt andet konstateret, at hændelsen skete i forbindelse med uforudsete vindforhold. Der skete kun materiel skade på skibet, og det er Søfartsstyrelsens vurdering, at der ikke under hændelsen har været fare for passagererne," oplyser Søfartsstyrelsen.

"På baggrund af hændelsen har Søfartsstyrelsen påbudt rederiet at gennemgå skibets afgangsprocedure."

Undersøgelser i gang

Uheldet skete mandag aften, da Express 5 lagde fra kaj i Rønne Havn for at sætte kursen mod Ystad. En manøvre færgen foretager mange gange dagligt. Men af endnu uvisse årsager ramte færgen ind i den læmole i Vesthavnen, der hører sammen med kaj 30. Herefter bakkede færgen tilbage i færgelejet, hvor afgangen blev aflyst og myndighederne orienteret.

På skibets højre side var der tydelige skader efter mødet med molen. Et møde, rederiet umiddelbart efter selv beskrev som, at "Express 5 har skrabet mod indermolen på vej ud(...)".

Som reaktion på påbuddet lyder det fra Bornholmslinjen, at rederiet er i gang med sine egne undersøgelser af, hvad der ligger bag hændelsen.

"Det indebærer en række tekniske undersøgelser og en gennemgang af skibets log samt samtaler med den involverede besætning. Og så kigger vi selvfølgelig også på ydre forhold som vind og vejr - men det kan vi ikke sige så meget om endnu," lyder det fra Bornholmslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack, i en skriftlig kommentar.

Hvad bliver formålet med gennemgangen af skibets afgangsprocedure?

"Hændelsen sker jo i forbindelse med skibets afgang fra Rønne, så det er naturligt, at Søfartsstyrelsen kigger i den retning."

Kan I uddybe, hvad der menes, når Søfartsstyrelsen skriver ’uforudsete vindforhold’ – altså hvordan oplevedes vindforholdene?

"Vi ved fra mange erfaringer, at vejret på Bornholm kan være uforudsigeligt - men om vind er en del af forklaringen på denne hændelse eller hvordan forholdene blev oplevet ombord, kan vi ikke kommentere på," svarer Jesper Maack.

'Alle hændelser er en for meget'

Det er ikke første gang, Express 5 rammer en kaj eller et moleanlæg. Det skete den 27. maj 2023 i Ystad Havn, da færgen stødte ind i Pakhuskajen og efterfølgende ramte en fortøjet pram. Den 8. juni i år var den igen gal i Ystad Havn, hvor færgen rev sig løs af sin fortøjning, hvorefter den drev gennem havnebassinet og ramte den modsatte kaj, hvor polensfærgerne lægger til.

Nu kan den 25. november 2024 så tilføjes til listen over færgens havarier i løbet af færgens tid i drift på Bornholm, som tæller et år og syv måneder.

Tidende har spurgt Søfartsstyrelsen, hvad dens kommentar er til, at det er tredje gang, færgen rammer en kaj eller et moleanlæg:

"Søfartsstyrelsen anser, at de nævnte hændelser er indtruffet under forskellige omstændigheder og styrelsen vurderer tiltag konkret for de enkelte hændelser," skriver Søfartsstyrelsens synskontor, som tilføjer:

"Som nævnt ovenfor er der i denne sag påbudt rederiet at gennemgå skibets afgangsprocedure."

Tidende har også foreholdt Bornholmslinjen oplysningen om, at det ifølge avisens oplysninger er tredje gang, skibet rammer en kaj eller et moleanlæg - samt spurgt rederiet, hvordan det vurderer antallet af hændelserne.

"Alle hændelser er en for meget. Hændelsen i Ystad var en menneskelig fejl, hændelsen mandag aften er endnu ikke afklaret - og den sidste var et spil inde på land, som gav efter," lyder svaret fra Bornholmslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack.

Hvad vil I gøre for at minimere risikoen for, at det sker igen?

"Vi tager altid læring af hændelser - og om muligt indarbejder erfaringer i vores procedurer," oplyser han.

Siden mandagens hændelse har en større gruppe af svejsere fra både ind- og udland været i gang med at foretage en midlertidig reparation på Express 5, så færgen kan godkendes til at sejle til Fayard-værftet i Munkebo på Fyn. Her skal den varige reparation udføres. Fredag eftermiddag lå Express 5 fortsat i Rønne Havn, mens Express 1 ankom til Rønne for at gøre klar til at overtage sejladsen mellem Rønne og Ystad fra lørdag.

FÅ ABONNEMENT