Kaptajnen får efterfølgende skibet fri af kajen og bakker færgen tilbage i lejet. Det fremgår af Molslinjens interne rapport, at både kaptajnen og styrmanden umiddelbart efter hændelsen blev alkoholtestet 'med negativt udfald 0.00'.
Selve uheldet bliver i indberetningen til havarikommissionen beskrevet som at 'skibet driver sideværts ind i kaj, hvorved der opstår langskibs skrogskade ca. 2 m. over vandlinjen lige under skibets fenderliste.' Billeder taget efter færgen kom tilbage til kaj, som Tidende ligeledes har fået aktindsigt i, viser tydeligt skaderne og at der er hul i færgens side.
– Det er en skade, der er til at få øje på. (...) Men det er klart, at når blødt aluminium skraber ind mod så hård en kant på den måde, så giver det alvorlige skrammer, udtalte Bornholmslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack, efter uheldet.
Møde tirsdag
Han skriver mandag i en mail - en uge efter uheldet - at der tirsdag er et møde med alle involverede i hændelsen. Rederiet har ingen kommentarer til Tidende, før det møde er overstået, lyder det.