Flænset færge: Her er kaptajnens forklaring

Flænset færge: Her er kaptajnens forklaring
Skaderne på Express 5s højre side skete cirka to meter over vandlinjen lige under skibets fenderliste. Foto fra aktindsigt i sagen
TOPNYHED | TRAFIK | Tirsdag 3. december 2024 • 05:30
TOPNYHED | TRAFIK | Tirsdag 3. december 2024 • 05:30

I en intern rapport og hændelsesbeskrivelse til Den Maritime Havarikommission forklarer kaptajnen på Express 5, hvad der skete, da færgen sidste mandag ramte en kaj i Rønne Havn. 'Jeg får desværre læst vinden forkert,' lyder det blandt andet.

"Express 5 gør klar til afgang kl. 20:22. Kl. 20:23 løftes rampe og fortøjninger slippes som normalt. Vinden konstateres i færgelejet at være sydvest cirka 9-12 m/sek."

Sådan lyder indledningen i den vagthavende kaptajns beskrivelse af uheldet med hurtigfærgen mandag den 25. november, hvor færgen under udsejling af Rønne Havn ramte en kaj. Beskrivelsen stammer fra en indberetning til Den Maritime Havarikommission, som Tidende har fået aktindsigt i hos Søfartsstyrelsen. Her fremgår hidtil ukendte detaljer om forløbet.

Ifølge indberetningen til Den Maritime Havarikommission foregår afsejlingen fra færgelejet normalt. Ved Kongen, som er kajen ved fyret bag færgeterminalen, drejes skibet som normalt. Men drejet bliver lidt for stort og kursen dermed for nordlig, fremgår det af indberetningen.

"Dette konstateres, og jeg informerer overstyrmanden om, at jeg beholder styringen og drejer mod bagbord, inden (overstyrmanden, red.) får styringen i forpulten. For at undgå for stor drift og skabe drej holdes jetterne åbne for fart," fremgår det af indberetningen.



Foto fra aktindsigt i sagen

 

Driver ind i kajen

Med jetterne menes de såkaldte waterjets, der giver Express 5 fremdrift. Færgen styres i havnene fra en manøvrepult på kommandobroen ved hjælp af levende billeder fra en række videokameraer på færgen. Det foregår dermed ikke som på traditionelle færger, som på for eksempel Povl Anker og Hammershus, hvor besætningen har direkte udsyn over skibssiderne fra de såkaldte brovinger under afgang og ankomst.

I havnebassinet konstaterer både kaptajnen og overstyrmanden, at færgen er tæt på Fliskajen, som kaj 30 bliver omtalt som i indberetningen. Men kaptajnen kan dog også på skibets kamera se hjørnet af Fliskajen visuelt, og derfor mener man at være fri af kajen.

"Da jeg ved (tror) at vinden er sydvest, således at vi ville have vinden ret ind forfra, vurderer jeg, at vi er fri af kajen. Herefter gives styringen til overstyrmanden, da kursen nu er sydlig mod midten af udsejlingshullet," lyder det i indberetningen til Den Maritime Havarikommission.

Det viser sig i kaptajnens rapport i Molslinjens interne system, som Tidende også har fået aktindsigt i, at kaptajnen i situationen troede, at vinden var en anden end den reelt viste sig at være. Dette fremgår under rapportens punkt 'direkte årsager':

"Jeg får desværre læst vinden forkert. Jeg tror, den er sydvestlig, som den var i leje 1, men den viser sig at være sydlig. Det gør, at vi driver sidelæns ind i Fliskajen," står der i rapporten, hvor der umiddelbart efter ved punktet "menneskelig faktor" står "fejlagtig navigering eller håndtering af skibet."

 

Foto fra aktindsigt i sagen

 

Reagerer hurtigt

Kort forinden, om bord på Express 5 i havnebassinet, er styringen af skibet nu givet til styrmanden i forpulten. I indberetningen til Den Maritime Havarikommission bliver det næste, der sker, beskrevet således:

"Efter nogle sekunders sejlads høres en høj lyd, og jeg er med det samme klar over, at vi er drevet over og har ramt kajen. Jeg skynder mig at tage styringen fra overstyrmanden i individuel kombinator-mode for at stoppe den langskibs fart og forsøge at minimere skaden."

Kaptajnen får efterfølgende skibet fri af kajen og bakker færgen tilbage i lejet. Det fremgår af Molslinjens interne rapport, at både kaptajnen og styrmanden umiddelbart efter hændelsen blev alkoholtestet 'med negativt udfald 0.00'.

Selve uheldet bliver i indberetningen til havarikommissionen beskrevet som at 'skibet driver sideværts ind i kaj, hvorved der opstår langskibs skrogskade ca. 2 m. over vandlinjen lige under skibets fenderliste.' Billeder taget efter færgen kom tilbage til kaj, som Tidende ligeledes har fået aktindsigt i, viser tydeligt skaderne og at der er hul i færgens side.

– Det er en skade, der er til at få øje på. (...) Men det er klart, at når blødt aluminium skraber ind mod så hård en kant på den måde, så giver det alvorlige skrammer, udtalte Bornholmslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack, efter uheldet.

Møde tirsdag

Han skriver mandag i en mail - en uge efter uheldet - at der tirsdag er et møde med alle involverede i hændelsen. Rederiet har ingen kommentarer til Tidende, før det møde er overstået, lyder det.

Af rederiets interne rapport fremgår det da også, at den endelige konklusion på den underliggende årsag til uheldet ikke er klar, før der er udført en komplet analyse af VDR-data med de implicerede medarbejdere. VDR står for voyage data recorder, som ifølge fagmediet Søfart svarer til luftfartens sorte bokse. Indsamling af data ved hjælp af VDR har ifølge mediet været obligatorisk i skibsfart siden 2002.

Express 5 sejlede lørdag til Fayard værft i Munkebo på Fyn, hvor færgens skader skal udbedres. Forinden var der gennemført en midlertidig reparation af færgen i Rønne Havn. Indtil videre tager Express 1 en tørn på ruten mellem Rønne og Ystad, og det vides endnu ikke, hvornår Express 5 er tilbage på Bornholm.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT