Se skitsen: Tilpasset plan kan give plads til 150 ekstra biler på Rønne Havn

NYHED | RØNNE | ABONNENT | 31. AUG 2022 • 15:30
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | RØNNE | ABONNENT
31. AUG 2022 • 15:30

Der mangler 4,7 millioner kroner for at få regnestykket til at gå op, når det gælder fremtidens opmarchområde på Rønne Havn. Staten er klar med 20 millioner kroner, men ingen er klar til at stille med resten af pengene.

 

For et halvt år siden blev regionskommunen, Rønne Havn og Molslinjen enige om, hvordan de bedst muligt skaffer plads til flere ventende biler ved hurtigfærgens leje på Rønne Havn. Siden har andre løsninger været på tale. Nu er parterne vendt tilbage til det oprindelige forslag i en let tilpasset udgave, som vil give plads til færre biler, men stadig medføre store ændringer på havnen. Den store knast er stadig økonomien.

Rådgivningsfirmaet Viatrafik har udarbejdet et mere gennemarbejdet anlægsoverslag for en løsning, der blandt andet omfatter en omlægning af Vesthavnsvej, fjernelse af tankstation og forurenet jord samt nedlæggelse af parkeringspladser. På baggrund af overslaget vurderer regionskommunen, at de samlede anlægsudgifter beløber sig til 24.675.000 kroner. Transportministeriet har tidligere ydet et tilskud på 20 millioner kroner, så der mangler 4.675.000 for at få enderne til at mødes.

Det fremgår af dagsordenen til natur-, miljø- og planudvalgets næste møde.

 

Viatrafik har udarbejdet denne skitse af, hvordan der kan skaffes mere opmarchplads ved hurtigfærgen på Rønne Havn. Skitsen tager samtidig hensyn til nogle af de andre planer, der er for havneområdet, blandt andet en velkomstplads ved Bornholms Velkomstcenter. Illustration fra natur-, miljø- og planudvalgets dagsorden

 

Plads til velkomstplads

Da den oprindelige udgave af denne løsning var til politisk behandling i februar, anførte kommunalbestyrelsen, at den forventer, at kommunen ikke påføres afledte udgifter på grund af udvidelsen af opmarcharealet. Siden meddelte Molslinjen, at de heller ikke ønsker at bekoste etableringen af det nye vejanlæg, der skal erstatte den del af Vesthavnsvej, der vil blive nedlagt. Sådan forholder det sig stadigvæk.

Den kommunale administration vil derfor gå i dialog med Transportministeriet for at undersøge mulighederne for at nedbringe kommunens økonomiske risiko ved at etablere Viatrafiks tilpassede skitse.

Fordelene ved skitsen er, at den respekterer afstanden til Bornholms Velkomstcenters facade og skaber mulighed for at etablere en velkomstplads, som er besluttet i den strategiske udviklingsplan for Rønne, at Rønne Havns mobile kran kan benytte den nye Vesthavnsvej, samt at BHS Logistics primære udkørsel til Bådehavnsvej bevares og indgår i et nye vejkryds.

Busser bliver på deres plads

Skitsen fra Viatrafik adskiller sig på nogle områder fra det scenarie, kommunalbestyrelsen behandlede i februar. Som nævnt bevarer den BHS Logistics nuværende udkørsel til Bådehavnsvej og indarbejder den i et nyt kryds. Det vil i så fald blive et firbenet, lysreguleret kryds, hvor der i den oprindelige skitse var lagt op til et trebenet kryds.

Derudover er det nødvendigt at flytte vejføringen en smule mod syd i forhold til den oprindelige skitse, hvorved det nye opmarchareal reduceres en smule i forhold til Molslinjens oprindelige ønske. Molslinjen har nævnt, at der er behov for 200 ekstra opmarchpladser, som følge af at der er plads til 50 flere biler på Express 5 end på Express 1. I den nye skitse bliver der plads til yderligere cirka 150 personbilsenheder.

Ligesom den oprindelige skitse fjerner den nye skitse tankstationen med tilhørende butik. Den sløjfer desuden 68 parkeringspladser, heraf 28 betalingspladser.

Undervejs har det været på tale at flytte BAT-bussernes stoppested på havnen ud på Kongen for enden af Finlandsvej for på den måde at skaffe plads til flere ventende biler. Den idé er droppet, da det har vist sig, at det pladsmæssigt ikke vil være muligt at flytte BAT til arealet på og i tilknytning til Kongen.

Politisk godkendelse i år

Den kommunale administration vil i de kommende måneder gå i nærmere dialog med Molslinjen, Rønne Havn, BHS Logistics, Destination Bornholm og øvrige berørte parter for at tilpasse de endelige løsninger til deres ønsker og behov. Den vil derudover fortsætte med at afdække finansieringsmulighederne med Transportministeriet, Molslinjen og Rønne Havn med henblik på, at udvidelsen af opmarcharealerne kan gennemføres uden udgift og risiko for kommunen.

Det er administrationens forventning, at sagen vil kunne fremlægges til politisk godkendelse inden udgangen af året.

 

 

Anlægsoverslag

Entreprenørudgifter (eksklusiv nedrivning af tankstation og udgifter til fjernelse af forurenet jord) – 17.725.000 kroner

Andre omkostninger (forundersøgelser, projektering, projektledelse) – 3.900.000 kroner

Areal foran Bornholms Velkomstcenter, reetablering – 1.550.000 kroner

Ledningsomlægning – 1.500.000 kroner

Mageskifte – ukendt

Udgifter i alt – 24.675.000 kroner

Tilskud fra Transportministeriet – 20.000.000 kroner

Manglende finansiering – 4.675.000 kroner