Kræver ekstra penge: Så meget dyrere er det blevet

Kræver ekstra penge: Så meget dyrere er det blevet
Foto: William Sonne Kaalø
TOPNYHED | TRAFIK | 15. FEB • 05:30
TOPNYHED | TRAFIK | 15. FEB • 05:30

Bornholmslinjen er nødt til at blive kompenseret for et øget forbrug af brændstof på Ystad-ruten, mener rederiet selv. Det ønske skal drøftes med 'relevante parter' i den kommende tid - heriblandt færgeforligskredsen.

Bornholmslinjen har trukket sit ønske om en forlænget overfartstid tilbage. Men sagen er ikke slut endnu, for i mandags oplyste rederiet, at det nu går 'i tænkeboks sammen med Transportministeriet for at finde en anden vej rundt om de problemer, som vi er nødt til at adressere og få kompensation for.'

Bornholmslinjen havde ønsket sig en længere overfartstid i sejlplanen på 90 minutter i stedet for de nuværende 80 minutter på Ystad-ruten.

Ifølge Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus, på grund af 'helt åbenlyse forandringer' for færgerne som følge af ombygningen af Rønne Havn samt nye krav fra myndighederne på grund af en ændret sejlrute.

– Ændringerne i havnens design har betydet, at færgerne har skullet sejle meget hurtigt for at overholde sejlplanen, og det har resulteret i et øget pres på færgens motorer og et øget forbrug af brændstof på hver dobbelttur på små 10 procent. Problemerne med et kraftigt øget olieforbrug og et stort pres på vores maskineri forsvinder jo ikke. Længere sejltid var vores veldokumenterede og bedste bud på en løsning, lød det i en pressemeddelelse mandag.

Det var fredag eftermiddag ikke muligt at få konkretiseret, hvad rederiet mener, når det taler om nødvendig kompensation. I en besvarelse til trafikkontaktrådet viser Molslinjen dog i tre scenarier for den potentielle og forventede besparelse ved 90 minutters overfart samt ved bibeholdelsen af 80 minutters overfart.

I sidstnævnte scenarie er der tale om ekstra udgifter på brændstof på 12,2 millioner kroner samt ekstra udgifter til vedligehold for 2,4+ millioner kroner, fremgår det. Kristian Durhuus har da også tidligere oplyst, at det øgede forbrug af brændstof har medført en "meget stor ekstra udgift for rederiet." Bornholmslinjen sejler dog ikke med underskud på Ystad-ruten lige nu, lød det opfølgende fra rederiets pr- og kommunikationschef, Jesper Maack, den 22. januar.

Det fremgår af svararket til trafikkontaktrådet ikke, hvor lang en periode, de førnævnte tal dækker over. Samtidig havde rederiet ikke mulighed for fredag at svare på, hvilket beløb man mener er nødvendigt i kompensation. Fra rederiets pr- og kommunikationschef lyder meldingen dog:

"Kontrakten (med staten om færgebetjening af Bornholm, red.) er klar på den måde, at Transportministeriet skal kompensere for dokumenterede ekstra omkostninger."


Trafikkontaktrådet ønskede dokumentation for de forventede besparelser som følge af en forlænget overfartstid på 10 minutter. Dette svarede rederiet på spørgsmålet om den økonomiske besparelse - og udgift ved bibeholdelse af 80 minutters overfart.

 

Drøftelser med relevante parter

Nu oplyser Transportministeriet så, at rederiets ønske blandt andet skal drøftes i forligskredsen bag færgebetjeningen af Bornholm (partierne S, R, V, DF, SF, K og LA).

"Transportministeriet er bekendt med situationen omkring den længere sejltid og de deraf følgende konsekvenser, herunder øget brændstofforbrug og Molslinjens ønske om kompensation. Det skal drøftes med de relevante parter i den kommende tid. Forud for den drøftelse kan jeg desværre ikke komme sagen og eventuelle konsekvenser nærmere," oplyser en presserådgiver i ministeriet.

Det bornholmskvalgte folketingsmedlem Peter Juel-Jensen repræsenterer Venstre i færgeforligskredsen, men han er ikke blevet indkaldt til et møde om sagen - endnu. Det er dog kutyme, at forligskredsen inddrages i sådan nogle drøftelser, da det er den, der træffer beslutningerne vedrørende færgekontrakten.

– Den kreds af partier, som har været med til at finansiere og sætte besejlingen af Bornholm i søen, den skal involveres i alle beslutninger, siger Peter Juel-Jensen.

Peter Juel-Jensen mener, at dialogen om det i første omgang skal foregå mellem Molslinjen og Transportministeriet.

– Hvis der så bliver noget, skal forligskredsen indkaldes. Men jeg kan ikke sige, om de skal have flere eller færre penge. Der er ingen tvivl om, at man har budt ind på et koncept med en sejltid, og den må man gå ud fra holder. Hvis der så er forhold, der gør, at man ikke kan overholde tiden, så må man jo se på, om de forhold er noget, man juridisk set kan få kompensation for eller ej. Der må man jo retteligt høre argumenterne fra begge sider, siger folketingspolitikeren.

Jesper Maack har over for Tidende tidligere slået fast, at man godt kan overholde overfartstiden på 80 minutter med den nye indsejling og rute. Men, som beskrevet, har færgerne ifølge rederiet skulle sejle meget hurtigt for at overholde sejlplanen - også fordi de nu skal sætte farten ned otte kilometer længere ude end før havneombygningen på turen ind mod Rønne.

– Hvis Molslinjen gerne vil have kompensation, må man høre deres argumenter for, hvorfor det her ligger inden for kontrakten. Men som bornholmer, og som jeg har forstået trafikkontaktrådet, er vi på Bornholm ikke interesseret i at forlænge sejltiden på nogen måder. Hvad staten så vil finansiere, det må staten så tage drøftelser med Molslinjen om, siger Peter Juel-Jensen.

FÅ ABONNEMENT