Kommunen og Bornholmslinjen enige: Løsningsforslag er værd at undersøge

Kommunen og Bornholmslinjen enige: Løsningsforslag er værd at undersøge
Regionskommunen og Bornholmslinjen er blevet enige om at indhente tilbud på en uvildig undersøgelse af, om det giver mening at omdanne BAT's stoppested og holdeplads på Rønne Havn til opmarchområde for biler, der venter på hurtigfærgen. Arkivfoto: Allan Rieck
NYHED | RØNNE | ABONNENT | 24. JUN 2022 • 12:26
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | RØNNE | ABONNENT
24. JUN 2022 • 12:26

Det er værd at kigge nærmere på en flytning af BAT's busser for at skabe plads til flere ventende biler på Rønne Havn, mener regionskommunen og rederiet.

 

Der har været fremlagt seks forskellige scenarier for, hvordan der bliver plads til flere ventende biler ved hurtigfærgens leje på Rønne Havn, men endnu er der ikke fundet en løsning, hvor alle parter er enige om placering og finansiering. En sådan løsning kan være på vej, efter at regionskommunens direktør Lillian Rasch Madsen i maj kontaktede økonomidirektør Poul Jacobsen i Molslinjen med en idé.

Som tidligere beskrevet i Tidende går ideen ud på at afgive BAT's areal ved færgeterminalen til opmarchareal til biler, altså det område som busserne ankommer til og kører fra i dag. Siden er regionskommunen og Bornholmslinjen blevet enige om, at der indhentes tilbud på en uvildig undersøgelse af løsningsforslaget.

Det fortæller Lillian Rasch Madsen til Tidende.

En brugbar løsning

Arbejdet med at finde plads til flere ventende biler har stået på i et års tid. Ifølge Bornholmslinjen er den ekstra plads en forudsætning for at kunne udnytte den ekstra kapacitet på den nye hurtigfærge Express 5 optimalt.

Lige siden indsættelsen af Express 1 har Bornholmslinjen oplevet udfordringer med at laste og losse færgen i Rønne på grund af begrænset plads på opmarcharealet. Da der er plads til endnu flere biler på Express 5, forudser rederiet, at problemerne bliver større i fremtiden.

Det er det, Bornholmslinjen, regionskommunen og Rønne Havn i fællesskab prøver at undgå, aktuelt med forslaget om at bruge bussernes holdeplads til ventende biler. I givet fald er det Lillian Rasch Madsens tanke, at busserne skal flytte ud på pladsen for enden af Finlandsvej, hvor der står et gammelt fyr – kendt som Kongen.

I sin oprindelige mail til Poul Jacobsen skriver kommunens direktør, at løsningen forudsætter, at BAT's chauffører og administration kan rykke ind i terminalbygningen. Der bliver også behov for etablering af en dieseltank.

– Undersøgelsen skal vise, om forslaget kan vise sig at være en brugbar løsning, fortæller Lillian Rasch Madsen.

 

 

Antal ventepladser

Bornholmslinjens moderselskab Molslinjen har bedt om at få opmarcharealerne udvidet til 542 pladser. Det er cirka 200 pladser mere end i dag.

Det svarer til de 450 pladser på Express 5 plus 25 procent. De ekstra 25 procent forklarer rederiet med, at bilerne skal deles op i forskellige typer, hvilket betyder, at opmarchbanerne ikke kan udnyttes 100 procent.