Forventer afklaring på uheldet i Ystad i næste uge
I næste uge forventer Bornholmslinjen at have en teknisk afklaring af spillet i stævnen af Express 5. Spillet holder færgen ved kaj i havnene, men slap sidste lørdag sit tag i Ystad i forbindelse med en kraftig vindbyge, hvorefter færgen rev sig løs fra færgelejet. Man venter nu på en afklaring af, hvorfor det skete.
Bornholmslinjen regner med i næste uge at have ’en eller anden form for teknisk afklaring’ af det såkaldte spil i forenden af Express 5, der holder færgen ved kaj i havnene, og som sidste lørdag slap sit tag i forbindelse med en kraftig vindbyge i Ystad.
Det fortalte rederiets pr- og kommunikationschef, Jesper Maack, lørdag på Folkemødet.
Hændelsen medførte, at færgen rev sig løs fra hurtigfærgelejet, drev rundt i bassinet og til sidst stødte ind i kajen ved polensfærgens leje.
– Vi skal lige finde ud af, hvad der skete med spillet, og vi har afleveret en redegørelse til Søfartsstyrelsen.
Du vil ikke sige, hvad I har skrevet af overordnede pointer?
– Det ér meget overordnet i første omgang. Det er i forhold til det faktuelle, der sker: at spillet slipper og alt det der. De første undersøgelser viste, at der ikke var noget galt. De kunne ikke finde noget i starten, siger Jesper Maack.
Som tidligere beskrevet i Tidende rev Express 5 sig løs fra færgelejet, mens færgen var i gang med at blive tømt for biler og passagerer efter ankomst klokken 19.50.
Jesper Maack forklarer, at besætningen allerede inden da kæmpede med vind under anløbet.
– Det der sker, fornemmer jeg, er, at da de lægger til kaj er vind, der presser skibet ind mod kajen. Der arbejder de med thrusterne (bovpropeller, red) og skal være forsigtige med ikke at komme for tæt på, fordi vinden presser dem ind mod kajen, siger han og tilføjer:
– Lige pludselig kommer der bare et kæmpe vindstød fra den anden side og rykker færgen væk fra kajen. Det er så der, spillet spoler ud, rampen slipper og agtertrossen sprænger. Så er færgen i ’float’ (færgen flyder, red.) og besætningen har hænderne på håndtagene med det samme.
Færgen nåede dog at ramme den modsatte kaj, hvorefter besætningen manøvrerede den tilbage til det vanlige færgeleje igen.
Ystad Havns direktør, Björn Boström, oplyser til Tidende, at han ikke kender til, at en lignende hændelse har fundet sted tidligere.
Det kan Bornholmslinjen heller ikke, slår Jesper Maack fast.
I er lige så overraskede?
– Ja, det er vi faktisk. Det er overraskende. Men i næste uge (denne uge, red.) lukker vi den rent teknisk, og så må vi se, hvad konklusionen bliver.
NYT JOB
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration